Norsk vinter. Kanefart, flatbrød, lefse, hardingfele - og Louis Armstrong: Ukebladene behersket åpenbart iscenesettelsens kunst også på 1950-tallet.
I de glade etterkrigsårene besøkte en rekke verdensnavn den spill levende jazzscenen. Ingen fanget de mange hysteriske øyeblikkene mer levende og poengtert enn jazzfotograf Tore Fredlund. Ella Fitzgerald ble foreviget dansende med Per Asplin, Duke Ellington poserer sammen med en fan som minner sterkt om hovedpersonen i Christopher Nielsens tegneserie «Jazzbasillen», og Dizzy Gillespie forsøker å lære en nordmann å spille trompet. De mest intense - og iscenesatte - bildeseriene tok Fredlund likevel i intenst samspill med showman og jazzvirtuos Louis Armstrong.
Jazzfotosessionen toppet seg under Armstrongs siste Norgesbesøk i 1959, da han ble med Billedbladet NÅ på kanefart gjennom Nordmarka. Det skal godt gjøres å komme opp med sterkere stereotypier enn de afroamerikanske jazzlegendens blendende tilstedeværelse på Ullevålseter midtvinters med et par hoppski over skuldrene.
Det måtte eventuelt være da Armstrong under samme opphold dra frem hardingfela.
(Bildet kan dessverre ikke publiseres på nett, se D2 print)
Les også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Cirka 1854: Tidsmaskinen |
1889: Billedkunstneren |
1890-1893: Øyet som ser |
1883: Nordstjernen |
Cirka 1910: Møte med nøden |
1923- 1932: Havets helter |
1917: Arbeidere, foren eder |
1925: Hundre års kjedsomhet |
Cirka 1942: Skampletten |
1941-1942: Nasjonal samling |
1934-1956: Tingenes tilstand |
1956-1966: Elektrosjokk |
1958: Fæst på Folkets hus |
1976-1988: Norge, mitt Norge |
2003: Historiens slutt |