– Vi ville lage en arbeidsplass som absolutt ikke oppleves som tradisjonell arbeidsplass, sier Anja Solevågseide (41), daglig leder i Pir
Dette er et nytt kontorfellesskap i Ålesund, et sted gründere kan jobbe sammen med, og ved siden av, investorer og etablerte bedrifter. Pir er dessuten det første bygget i utviklingen av sørsiden til kystbyen, med en kvadratisk struktur som skal romme «de som tenker utenfor boksen».
– Når du går til jobb, er det mange ting som betyr noe for å komme i riktig modus for å skape noe nytt. Vi har valgt å fokusere på mangfold og fleksibilitet, og spilt på varme virkemidler for at Pir skal oppleves mer nær og personlig enn en typisk arbeidsplass, sier Solevågseide.
I Ålesund kan man si at den fineste utsikten er en du ikke opplever, fordi det er jugendhuset du sitter i
Magnus Asker Pettersen – arkitekt
Fakta: Pir Cowork
Kontorfellesskap i Ålesund
Oppstarts- og innovasjonsarena på over 5000 m² på sørsiden av Ålesund
Et kontorfellesskap hvor man leier kontor arbeidsplass for seg selv eller en bedrift.
En del av Pir Invest, en gruppe gründere som vil investere i oppstartsbedrifter.
Prosjektet er gjennomført av Sandbakk & Pettersen, Mad Oslo og Sane.
Fra mørkerød til lys rosa
Den rigide betongstrukturen til Pir står i sterk kontrast til Ålesunds gjennomgående jugendstil, med sine karnapper, balkonger og spisse tårn. Prosjektet er et samarbeid mellom arkitektkontorene Sandbakk & Pettersen og Mad Oslo.
– I Ålesund kan man si at den fineste utsikten er en du ikke opplever, fordi det er jugendhuset du sitter i. Men man har også naturen rundt. For vår del har det vært viktig å bygge et hus som gir en spektakulær opplevelse av området rundt. Enten det er resten av Ålesund sentrum, eller Sunnmørsalpene rett utenfor, sier arkitekt Magnus Asker Pettersen (34) i Mad, og viser til byggets store vinduer, som slipper inn naturlig lys.
Arkitektene ønsket ikke å bygge Pir i jugendstil.
– Ikke fordi vi ikke er fans av stilen, men det finnes ingen gode eksempler på moderne jugendstil. Fargebruken i Ålesund er veldig fin, så vi har heller tatt utgangspunkt i den.
Betongen er pigmentert i en rødfarge som endrer seg i takt med elementene og lyset i byen. Når det regner, blir den mørkerød, og i direkte sollys er den nesten lys rosa. Den er også kortreist, produsert av Spenncon i Hjørungavåg rett sør for Ålesund, og fargen løser også opp hvor rigid, eller «streng», bygningen er, mener Pettersen.
– Det er jo et repeterende mønster, mer mot det funksjonalistiske, med et motiv som gjentar seg selv gjennom hele bygget.
Strenge interiørkrav
I kontrast til byggets strenge fasade har interiørarkitektene i Sane tegnet et varmt og variert interiør.
– Vi hadde samme prinsipp for alt interiøret: Det skal være varig, med gode materialvalg og stor variasjon i stemning og møblering, for å tilpasse interiøret til ulik bruk. I et hjem møbleres hvert enkelt rom på ulikt vis, og det er samme tankegang vi har her – ikke bare for møblene, men også til belysningen og fargene på veggene, forteller Elin Gulbrandsen (34) i Sane.
Sane har prioritert norske produsenter og designere. Inne er det blant annet møbler fra LK Hjelle, Objekt og Fjordfiesta, samt lamper fra Hadeland Glassverk og tekstiler fra Gudbrandsdalens uldvarefabrik og Innvik. For det er ikke bare fasaden som er streng.
– Vi har vært veldig strenge på å gjøre det norsk.
*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.