Kan en gigantisk smultring i stål og glass gi Apple ny innovasjonkraft? Det sirkelrunde signalbygget på selskapets nye campus i Cupertino, California har allerede fått mye oppmerksomhet, men oppfyller først sitt formål når 12.000 ansatte i løpet av det nærmeste halvåret flytter fra det gamle hovedkvarteret på adressen One Infinity Loop og inn i den nye hovedbygningen, samt i noen mindre glamorøse bygg spredt utover den 700 mål store tomten. Gjett om det blir nedtur for de ansatte som ikke havner i moderskipet.
Apple Park er tegnet av den britiske stjernearkitekten Norman Foster. Mer enn 100 ansatte i Foster + Partners har vært sysselsatt i prosjektet, som mer enn noe annet kan sees som et minnesmerke over selskapets co-grunnlegger og senere redningsmann, Steve Jobs (1955–2011).
Fakta: Apple Park
Arkitekt: Foster + Partners
Kostnad: Ca. 42 milliarder kroner
Hjertebarn
Prosjektet var hans hjertebarn, hans siste store idé. Langt på vei har han vært byggherre fra den andre siden, representert i det jordiske ved sin håndplukkede designsjef, Jonathan Ive. At bygget ifølge Apple er «designet i samarbeid med Foster + Partners», sier noe om hvor tett involvert den briljante kontrollfriken Ive og hans designteam har vært i formgivingen av bygget og alle dets utsøkte detaljer.
Prislappen for herligheten ligger ifølge magasinet Wired i størrelsesordenen 5 milliarder dollar, eller drøye 42 milliarder kroner. Svært mye penger, men Apple sitter da også på mer enn 250 milliarder dollar i kontantreserver. Da må det vel være lov å bruke et par prosent av innholdet i pengebingen på Californias råeste kontorbygg?
Avansert
Apple Park er, som man nesten må kunne forvente, stappende fullt av avanserte teknologiske og designmessige løsninger. Campusen drives hundre prosent med fornybar energi, deriblant 17 megawatt solenergi fra solcellepaneler på det gigantiske taket av hovedbygningen. At anlegget ligger slik til at mange ansatte må bruke klimafiendtlig transport som buss eller bil for å komme dit, er nok dessverre også en del av bildet.
Etter Jobs’ ønske er sirkelbygget designet for å «puste» mest mulig med naturlig ventilasjon. Et annet Jobs-ønske var at skillet mellom ute og inne i størst mulig grad skulle viskes ut. De fire etasjer høye og 200 tonn tunge glassdørene til «kantina» for de ansatte kan derfor åpnes, ved hjelp av motorer skjult under bakken. Oppe på campusens høyeste punkt ligger Steve Jobs Theater, et 1000-seters auditorium man anstiger gjennom en gedigen glassylinder med verdens største frittstående karbonfibertak.
Fakta: Kommentar: Jan Omdahl
Journalist og skribent. I D2 skriver han om teknologi, kultur og medier.
Lukket
Auditoriet er kun for ansatte, som det meste i Apple Park. Bare et besøkssenter med tilhørende kafé er åpent for utenforstående. Det er i det hele tatt noe påfallende lukket ved konseptet. Parkområdet på innsiden av den enorme ringen kan sees som en «walled garden», bygget av et selskap som er kritisert for å lage nettopp slike i den digitale verden.
Dette i skarp kontrast til utvidelsen av Googles hovedkvarter i Mountain View, der det danske arkitektfirmaet BIG har fått i oppdrag tegne noe modulært og fleksibelt som åpner seg mot og deltar i lokalmiljøet, med butikker, restauranter og kafeer alle kan benytte.
Wired var nylig på besøk i Apple Park, og kunne blant annet rapportere at fasaden på det 30.000 kvadratmeter store treningssenteret for ansatte er kledd i stein som er kunstig patinert for å se nøyaktig ut som steinen på Steve Jobs’ favoritthotell i Yosemite. Magasinet fikk også en eksklusiv kikk på den spesialdesignede, sirkelrunde Apple-pizzaesken. Den har luftehull som slipper ut damp og fuktighet, slik at ansatte kan ta med seg pizza fra kantina til arbeidsplassen eller møterommet uten at skorpen blir bløt på veien. Apple har selvsagt tatt patent på løsningen.
Fasaden på det 30.000 kvadratmeter store treningssenteret for ansatte er kledd i stein som er kunstig patinert for å se nøyaktig ut som steinen på Steve Jobs’ favoritthotell i Yosemite
Utfordringer
En smart pizzaboks er sikkert kjekt å ha, men det begynner å bli noen år siden sist det kom noe radikalt nytt og bransjeveltende fra Apple. Selskapet beskyldes for sviktende innovasjonskraft, og for å ha sakket akterut på sentrale felter som smarthjem og kunstig intelligens. Apple, hevder kritikerne, er blitt den dovne giganten som tjener pengene sine på å selge containerlass med Iphone, i stadig nye og marginalt forbedrede utgaver.
Det er selvsagt grenser for hva man kan forvente av et nytt kontorbygg, selv et som ser ut som en romstasjon, men et avgjørende suksesskriterium for nybygget blir utvilsomt om det kan bidra til et nytt innovasjonsløft for Apple. Det hjelper lite med Jonathan Ive-designede trapper i perfekt, hvit betong, om ikke de som går i dem inspireres til å komme opp med den neste, uunnværlige dingsen vi ikke visste at vi trengte.(Vilkår)