Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
606. Rommet er blitt bevart som en hyllest til Arne Jacobsens opprinnelige kunstneriske visjon for hotellet, som åpnet i 1960.

606. Rommet er blitt bevart som en hyllest til Arne Jacobsens opprinnelige kunstneriske visjon for hotellet, som åpnet i 1960.

Bli med inn på det berømte hotellrommet 606

– Selve nøkkelen til å forstå hele Arne Jacobsens karriere.

– Øynene mine var store som tallerkener, sier arkitekt og forfatter Michael Sheridan om første gang han låste opp døren til hotellrom 606.

Midt i København, nær sentralstasjonen, bak en fasade av skinnende, svakt grønt glass i sjette etasje, finnes et rom hvor tiden er forsøkt stanset.

I over 60 år har rom 606 stått omtrent slik den danske arkitekten og designeren Arne Jacobsen forlot det, etter å ha fullført sitt livs gesamtkunstverk: SAS Royal Hotel.

Det var her han skapte klassikere som Egget-stolen, Svanestolen og AJ-lampen. Han utformet stålbestikket sitt her, tekstilene og teppemønstrene, salt- og pepperbøssene – og de integrerte møblene i mørkt treverk på rom 606, som først fanget Sheridans oppmerksomhet i 1999.

Fakta: Rom 606

Hotellrom på Radisson Collection Royal Hotel i København, designet av Arne Jacobsen.

Rommet er blitt bevart som en hyllest til Arne Jacobsens originale kunstneriske visjon for hotellet, som først åpnet i 1960 under navnet SAS Royal Hotel.

Hotellet omtales som Arne Jacobsens gesamtkunstverk og verdens første designhotell.

Boken «Room 606» av Michael Sheridan er gitt ut av det danske forlaget Strandberg Publishing og lanseres også på dansk og tysk i juni.

– Jeg sendte en faks til Radissons hovedkontor i Brussel og skrev at jeg skulle til København på et reisestipend og kunne tenke meg å skrive noe om rom 606 for et reisemagasin, sier han.

Fem netter fikk han, midt i det han anser som selve navet til en av funksjonalismens mest kjente formgivere.

– Dette høres kanskje litt sprøtt ut, sier han.

– Men på en måte – og for meg – er rom 606 selve nøkkelen til å forstå hele Arne Jacobsens karriere.

«Kultklassiker»

Brussel fikk aldri se snurten av noen reisereportasje signert Michael Sheridan. I stedet brukte den New York-baserte arkitekten alle livets pauser de neste to årene på å skrive en bok om værelset.

«Room 606», som kom ut i 2003, blir omtalt som en kultklassiker av det danske forlaget hans. Nå, flere år etter at den forsvant fra bokhandlerhyllene, gir forlaget ut en omskrevet og helt fornyet bok om rommet – en bok om hvordan 606 kan fungere som et slags forstørrelsesglass for å forstå Arne Jacobsens mest emblematiske arbeid.

– Etter hvert som jeg skrev enda flere bøker og lærte mer, skjønte jeg at, jo, hotellet er vakkert, men det representerer også noen veldig viktige ideer, sier Sheridan.

– Mange tenker på Arne Jacobsen som en slags stilistisk kameleon, men under alle de forskjellige stilistiske fasene er det en idé, et fundament, en rød tråd.

Vinterhagen. Arne Jacobsens vinterhage, eller Orkidébaren, var «en forening av botanikk og teknologi» og emblematisk for tilnærmingen hans til moderne arkitektur, ifølge Sheridan.

Vinterhagen. Arne Jacobsens vinterhage, eller Orkidébaren, var «en forening av botanikk og teknologi» og emblematisk for tilnærmingen hans til moderne arkitektur, ifølge Sheridan.

Refleksjon. Arne Jacobsens glassfasade kommuniserer med himmelen over København.

Refleksjon. Arne Jacobsens glassfasade kommuniserer med himmelen over København.

Vær-prat

SAS Royal Hotel ble en av Danmarks første skyskrapere, 20 etasjer pakket inn i glass og metall – et høyteknologisk fasadesystem brukt over hele verden.

– Men Jacobsen skapte en versjon som er helt spesiell for København, og som han baserte på været, sier Sheridan.

Arne Jacobsen ga fasaden et lyst grønnskjær, en reflekterende glassfasade som fikk stå og skinne og kommunisere med Københavns skiftende himmel. Et system «som hjelper oss å verdsette atmosfæren over sentrum av København», ifølge Sheridan.

Det er nettopp denne holdningen til teknologi som er fundamentet til Jacobsen, mener Sheridan: en holdning som ikke bare preget rom 606 og hver vinkel og avkrok av hotellet, slik det sto i 1960, men som kan spores gjennom hele virket hans.

– Denne ideen om å bruke ny teknologi til å forsterke opplevelsen og kjærligheten vår til naturen.

Veggene. – Hvorfor er veggene grønne? De er grønne fordi Jacobsen hinter om at den naturlige verden finnes rett utenfor i alle retninger, sier forfatter Michael Sheridan.

Veggene. – Hvorfor er veggene grønne? De er grønne fordi Jacobsen hinter om at den naturlige verden finnes rett utenfor i alle retninger, sier forfatter Michael Sheridan.

En trist sak

Den nye boken har fått ferske fotografier av rom 606, slik det ennå står, og viser frem et omfattende arkivmateriale: Jacobsens skisser og notater, bilder av tidligere hus og hotellet slik det så ut før, da det ennå ikke var blitt renovert.

Nylig hadde Sheridan en prat med redaktøren sin:

– Jeg sa: «Gosh, det kommer sikkert til å være noen som leser boken og blir skikkelig fortvilet over at man ikke kan bo på rom 606, at man ikke kan spise i restauranten eller sitte i vinterhagen». Og altså: Jeg er trist, jeg også, sier han.

– Det var derfor jeg laget boken.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.