«Mesteren over dem alle», har Axel Lindahl blitt kalt.
«Alle», i betydningen gullrekken av 1800-tallsfotografer som i fagets første år bokstavlig talt reiste land og strand rundt for å forevige landskaper. Livets opphold tjente de til ved å ta bilder for turister. I en tid der bare de rikeste hadde råd til å dra på ferie, og selv disse ville slite med å forsvare utgiftene til et kostbart fotografiapparat og fremkallingsteknikker de ikke behersket, kjøpte turistene bilder av profesjonelle fotografer.
Ingen slo seg mer løs bak fotoapparatet enn svenske Axel Lindahl. Bildene fra hans første reise til Nærøydalen bragte fotografiet et skritt nærmere både kunsten og samfunnsdokumentaren. På turistbildene hans er mennesker ikke lenger rekvisitter, men skuespillere i fotografiens strengt regisserte epos om borgerskapet og utviklingen av turismen.
Blinkskuddet fra Nærøydalen ble kalt «Velocipeder» ved fremkallingen i 1889. Dagens sykkelturister ville kanskje døpt det Tour de Norvége?
Se et utvalg av bildene fra prosjektet på lenkene under:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Cirka 1854: Tidsmaskinen |
1890-1893: Øyet som ser |
1883: Nordstjernen |
Cirka 1910: Møte med nøden |
1923- 1932: Havets helter |
1917: Arbeidere, foren eder |
1925: Hundre års kjedsomhet |
Cirka 1942: Skampletten |
1941-1942: Nasjonal samling |
1934-1956: Tingenes tilstand |
1956-1966: Elektrosjokk |
1958: Fæst på Folkets hus |
1955 &1959: Å hoppe etter Armstrong |
1976-1988: Norge, mitt Norge |
2003: Historiens slutt |