«Dongery klikker»
Flu Hartberg, Kristoffer Kjølberg, Bendik Kaltenborn og Espen Friberg
No Comprendo Press
Dagbladet har i over 20 år gitt både plass og alburom til norske serieskapere, fra avisen slapp «Pondus» i 1997 til Flu Hartbergs tegneserieroman «Moderator» gikk som føljetong fra 2014.
Siste gullegg er «Dongery klikker», der halvparten av Dongery-kollektivet får boltre seg med serier svært løst basert på overskrifter fra norske nettaviser. Samlet mellom to permer blir det selvsagt en blandet fornøyelse, med vekt på det siste – for dette er moro.
Flu Hartberg er etter årevis med skarpt poengterte «Fagprat»-striper den som oftest treffer blink, men Bendik Kaltenborn tegner så elegant at man får lyst til å henge sidene hans opp på veggen. Kristoffer Kjølberg sørger for at ankeret hele tiden er festet i Dongerys absurde hjerte.
«Gamle gubber 1: De som blir igjen»
Wilfrid Lupano og Paul Cauuet
Forlaget Zoom/Outland
Vi er ikke blitt bortskjemte med norske oversettelser av franske albumserier de seneste årene, derfor er det gledelig at tegneseriebutikken Outland nå gjør flere friske forsøk i samarbeid med det danske forlaget Zoom.
På hjemmebane er «Les Vieux Fourneaux» blitt så populær at filmatiseringen kom i år, og historien om tre gretne gamle gubber som gjenforenes i en begravelse og må ut på landeveien for å komme til bunns i et gammelt mysterium, er både sjarmerende, hjertevarm, spennende og veltegnet.
Samtidig føles denne historien bare som en begynnelse på noe større, og det hadde vært mer tilfredsstillende med en samlebok med tre–fire album enn bare ett album på 60 sider.
«Jerome K
Jerome Bloche 1»
Alain Dodier, Serge Le Tendre og Pierre «Makyo» Fournier
Forlaget Zoom/Outland
Serien om den pur unge privatdetektiven Jérôme K. Jérôme Bloche er en klassisk fransk albumserie, utgitt i hittil 26 album siden debuten i 1985. Jérôme løser intrikate mysterier og dødelige komplott med samme kombinasjon av gutteaktig sjarm, uredd ståpåvilje og gode porsjoner flaks som Tintin, men med en grad av realisme og makabert krydder som også vekker assosiasjoner til Jacques Tardis serier om Adèle Blanc-Sec.
Noen lesere vil nok huske serien fra hefter som «Fantomet» og «Seriespesial», men alle med sans for fransk-belgiske serier bør unne seg denne samlingen med de tre første albumene i serien.
«Corto Maltese: Det gylne hus i Samarkand»
Hugo Pratt
Minuskel
Alle gode ting er tre! Etter at hverken Cappelen eller Egmont kom i mål med en komplett norsk oversettelse av Hugo Pratts mesterverk om Corto Maltese, ser vesle Minuskel Forlag nå målsnøret nærme seg.
«Det gylne hus i Samarkand» er det niende av totalt tolv album, og dette konkurrerer med «Balladen om det salte hav» og «Sibir» i konkurransen om å være seriens mest ambisiøse og vellykkede. Denne gang følger vi den hardkokte lykkejegeren med steinansikt og mykt hjerte gjennom områdene som nå gjerne kalles «Sovjetistan» i Sentral-Asia, i etterdønningene av første verdenskrig og den russiske revolusjon tidlig i 1920-årene.
«Kan noen være så snill og ligge med meg»
Gina Wynbrandt
Blokk Forlag
Det skrives spaltekilometer om hvordan nettporno og «Fortnite» påvirker lettpåvirkelige tenåringsgutter, men hva foregår i skyggen av idolplakatene og «The Sims» på jenterommene?
Heldigvis har vi tegneserier, der for eksempel svenske «Zelda» og norske Ida Neverdahl gir leserne innblikk i unge kvinners fantasier, nevroser og seksualitet. «Kan noen være så snill å ligge med meg» samler et utvalg av amerikanske Gina Wynbrandts nettserier i svart, hvitt og skamrødme.
Det begynner med at hun noe motvillig faller pladask for Justin Bieber som 21-åring, og dette blir utgangspunktet for en usjenert utforskning av egen kåthet og vrede; i fortid, nåtid og fremtid.
«Forresten» nr
32
Erik Falk (red.)
Jippi Forlag
I 2013 gikk «Forresten» vekk fra hefteformat til fordel for en årlig bokutgivelse, og takk for det. Nå er antologien en årlig tilstandsrapport for Tegneserie-Norge utenom stripeseriene, fylt med alt fra utleverende selvbiografi til poetiske eksperimenter, smakebiter på større verk under arbeid og fragmenter av ideer som aldri blir fullført.
Blant høydepunktene i år er en appetittvekker for Martin Ernstsens pågående dypdykk i Knut Hamsuns forfatterskap og Siv Nordsveens bittersøte utlevering av følgene av å være Instagram-fangirl, samt to fine bidrag fra det fremadstormende kunstkollektivet Narves1biblioteket.
Eneste bekymring: Er det færre blodferske talenter enn vanlig i denne utgaven?
«Squidologi» og «Hexagon»
Thomas Falla Eriksen
Jippi Forlag
Test deg selv: Er du en tegneserieanalfabet? Ikke alle klarer å lese både tekst og tegning, og ekstra vanskelig kan det bli når tegningene alene forteller historien.
Thomas Falla Eriksen kom nærmest ut av intet med debuten «Den fjerde veggen» (2017), og har i år gitt oss nesten 400 sider med science fiction inspirert av Moebius, 1980-tallsfilmer, kvantefysikk, teologi og konspirasjonsteorier – alt fullstendig ordløst fortalt.
For å henge med i svingene i «Squidologi» og den selvstendige oppfølgeren «Hexagon», må du virkelig ta deg tid til å la tegningene fortelle historien.
«Berserk»
Øystein Runde
Gyldendal
Øystein Runde fant formen som tegneserieskaper i møte med norsk historie og mytologi, som i «Futen» (2006), «De fire store» (2007) og den blodsprutende vikingserien «Soga om Olav Sleggja» (2009), som han også tegnet selv.
Nå er endelig oppfølgeren her, og det begynner med at vår helt går i land med en baby på skuldrene, en blodig klubbe i den ene hånden og sine egne innvoller i den andre. Derfra blir det bare mer heftig, og «Berserk» er en stilsikker miks av vikingsaga, western og action – og Runde klarer kunststykket å både opptre respektfullt og respektløst overfor den voldelige norske kulturarven.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.