Den danske koreografen og danseren Mette Ingvartsen (37) har siden begynnelsen av 2000-tallet vært en liten stjerne i europeisk samtidsdans. Når hun nå kommer til Norge, er det med to forestillinger – soloforestillingen «21 pornographies» og gruppeforestillingen «to come (extended)» – som gir en helt annen fremstilling av seksualitet enn den vi kjenner fra skjermpornografien.
– I «to come (extended)» skaper vi en langvarig orgieskulptur der alle kroppene er kledd i blå, heldekkende drakter uten noen hull – hvilket umuliggjør penetrering – og likevel presenteres alle mulige former for seksuelt samspill, sier Ingvartsen.
Politisk
Stykket spilles på Dansens Hus i Oslo 26.–28. januar, og er en ny versjon av «to come» fra 2005; den blåkledde gruppeformasjonen der én kropp er vanskelig å skille fra den andre, er en kjent referanse i scenekunsten.
Ingvartsen har nå vendt tilbake til stykket og bearbeidet koreografien «for å prøve å forstå hvor vi står når det gjelder seksualitet i dag».
– Å øke antall dansere fra fem til 15 ga nye muligheter for hvordan koreografien kunne formes. Samtidig gjorde det problemstillingene stykket tar opp, mer samfunnsrettede og politiske enn jeg oppfattet dem i 2005.
Porno
Begge forestillingene er en del av forestillingsserien «The Red Pieces», og også i soloen «21 pornographies», som settes opp på Bit Teatergarasjen i Bergen 9.–10. februar og på Black Box i Oslo 14.–15. februar, utforsker Ingvartsen forholdet mellom seksualitet og offentlig sfære.
– Stykket undersøker hva som skjer når vi ser på ting vi synes er ubehagelige, ting som er voldelige, rå og grusomme – og hva skjer med oss om vi prøver å se på dem likevel, åpent?
Ifølge Ingvartsen er skjermen blitt den dominerende kilden til fremstillinger av seksualitet, og for henne er det viktig å bringe denne tematikken «inn i et kollektivt rom», scenerommet, slik at problemstillingene hun tar opp i sine forestillinger, «blir trukket ut av det isolerte rommet der pornografi og seksualitet oppleves i ensomhet eller i par».
* (Vilkår)