Krysset – den ikoniske stolen med korslagte for- og bakben, designet i 1955 av den norske møbeldesigneren Fredrik A. Kayser (1924–1968) – er gitt et besynderlig uttrykk med sprayboksen til gatekunstner Martin Whatson (37) fra Oslo.
– Jeg jobber med kontraster mellom det klassiske og urbane, et sted mellom undergrunnen og det kommersielle, sier Whatson.
Fakta: Whatson X Eikund
Samarbeid mellom kunstner Martin Whatson og møbelfabrikken Eikund.
Sammen har de laget totalt åtte Krysset-stoler, i tre varianter.
Han var en aktiv del av graffitimiljøet som vokste frem i Oslo fra begynnelsen av 1990-tallet. Nå lager han fargesterk sjablongkunst med nokså søtladne motiver av ballettdansere, reinsdyr og engler, på lovlig vis, oppført med tillatelse – eller, som nå, på bestilling fra Eikund.
Utradisjonell klassiker
På fabrikken på Hellvik utenfor Egersund har møbelprodusenten Eikund siden 2016 laget norske designklassikere fra 1950- og 1960-tallet – deriblant Krysset.
Firmaet har startet nyproduksjon av Arne Tjomslands trefigurer, og har også sikret rettigheter til å lage møbler av blant andre Torbjørn Bekken, Torbjørn Afdal og Sigurd Resell.
Den tidligere fotballspilleren Jørgen Tengesdal (42) driver Eikund, og hadde et ønske om å samarbeide med graffitikunstneren om et begrenset opplag av stolen.
– Vi har lik filosofi. Vi lager produkter av høy kvalitet, og ser på møbler som kunstobjekter. Jeg synes uttrykket til Martin får en sexy og fin presentasjon på det klassiske møbelet, sier Tengesdal.
Selv om gatekunst er en etablert kunstform – også i det offentlige rom – mener møbelprodusenten at Whatson representerer noe av det samme som designerne bak de ikoniske norske møblene fra 1950-tallet gjorde, «de var rebeller i sin samtid».
– Det er en måte å hedre det nå klassiske møbelets en gang banebrytende natur, sier Tengesdal.
Kortreist
Siden Whatson oppdaget sjablongkunsten som student ved Westerdals på 2000-tallet, har han hatt flere separatutstillinger og deltatt i gruppeutstillinger nasjonalt og internasjonalt. Blant annet i Tokyo, Los Angeles, London og Paris.
– Jeg kommer fra graffiti, og det er blitt oppfattet som rebelsk opp gjennom. I samarbeidet med Eikund jobber jeg med å forsterke eller endre stolens uttrykk, sier han.
Han legger til at det ikke hadde gitt mening for ham å gjøre et lignende samarbeid et annet sted i verden, og bruke materialer fra regnskogen som måtte fraktes over halve jordkloden.
– Det er kortreist og god kvalitet på det Eikund driver med. Fine ting som folk har et forhold til – også de født på 1950-tallet.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.