– Jeg er nærmest militant i utvelgelsesprosessen av edelstenene, sier Kathleen Whitaker.
Fra et 100 kvadratmeter stort loftskontor i Los Angeles driver hun eget smykkemerke under eget navn. Sirenene uler på utsiden, men det er overraskende fredfullt i det stilrene kontorlandskapet.
– Jeg prøver å ha en slags sinnsro i alt jeg gjør. En stille estetikk i smykkene jeg lager, i interiørvalgene hjemme og i hvordan jeg kler meg, forteller Whitaker.
Fakta: Kathleen Whitaker
Smykkedesigner.
Startet smykkemerket Kathleen Whitaker i 2003.
Selges på nett og hos prestisjefylte Barney’s New York.
Gull og geometri
Hun har studert keramikk og russisk historie og hadde en salgsjobb for The Metropolitan Museum i New York før hun flyttet til Los Angeles og startet å lage smykker i 2003. Verdensøkonomien var i en bølgedal, og gull var dyrt. Likevel var det gull hun ville bruke i smykkene sine.
– Jeg tenkte nok ikke så mye på den
finansielle siden, mest på hva jeg selv ville gå med.
Hun laget en liten kolleksjon i 14 karat gull og med enkle geometriske former. Det ble starten på The Classic Collection.
– Den klassiske kolleksjonen tilpasser seg stilen til kunden og passer inn uavhengig om du er en eldre, konservativ dame fra Pasadena, eller en transkjønnet tenåring.
Obama-effekten
I 2016 utvidet Whitaker med The Stone Collection, hvor hun blander gull og edelstener. Da smykker fra denne kolleksjonen havnet hos Michelle Obama på et coverfoto for InStyle Magazine, fikk mange øynene opp for Whitakers juveler.
– Det var fantastisk og uventet. På samme tid føltes det litt sentimentalt. Magasinet kom ut rett før valget. Michelle Obama er en jeg virkelig beundrer – så mektig, inspirerende og sympatisk. Og valget markerte slutten på et sånt type lederskap i USA.
Whitaker er mer opptatt av proporsjoner og form enn av brukervennlighet.
– Nå har jeg begynt å eksperimentere med venetiansk glass og perlemor. Ingenting av det jeg gjør, er særlig praktisk, ler hun.
* (Vilkår)