– Det har alltid vært en fjern drøm for oss – å skape objekter, tøy, et univers som vi selv har savnet, og vil dele med andre, sier Johanne Aurebekk (26).
Sammen med broren Filip Aurebekk (29), kjæresten Fredrik Egeland Aartun (26) og bestekompisen Sjur Østlien (35) står hun bak designstudioet Aure Studio, som nylig åpnet sin første butikk i København.
Men det begynte i Oslo. Johanne og Filip Aurebekk har alltid vært mye sammen, og med en mor som var interessert i design og estetikk, fikk de lov til å møblere om hjemme helt fra de var små. I 2011 flyttet de i kollektiv sammen med Fredrik Egeland Aartun, som studerte innovasjon og forretningsutvikling. Så ble de kjent med Sjur Østlien, som gikk på moteskolen Esmod, og senere begynte å jobbe som herretøydesigner for Varner-gruppen.
For fire år siden flyttet kjæresteparet til København, og et år senere kom de to andre etter. Da alle plutselig bodde samme sted, bestemte de seg for å kombinere de ulike erfaringene sine i et selskap.
– Vi er alle bestevenner, og København ble det perfekte stedet å starte opp Aure Studio. Plutselig var vi omringet av folk med en sterk interesse for design som industri, som ville hjelpe oss, sier Johanne Aurebekk, som ved siden av Aure har jobbet fulltid i designfirmaet Frama, der også kjæresten jobber, de seneste tre årene.
– Dansker er enormt inspirerende og motiverende. De ulike designfirmaene ser ikke på hverandre som konkurrenter, men som kolleger. Sjefen vår i Frama har aldri satt spørsmålstegn ved at vi startet noe ved siden av. I stedet har han hjulpet oss i gang.
Tidløst
Den første kolleksjonen deres ble en serie med plakater basert på noen tegninger bestemoren til Johanne og Filip Aurebekk laget da hun gikk på kunstskole i Oslo i 1941.
Tegningene hadde alltid hengt i stuen til moren deres, og for to år siden begynte de fire å skanne dem, og leke seg med forskjellige utsnitt.
– Vi fikk veldig god respons. Det var helt uventet, men ga oss et driv, og ikke minst økonomi til å designe nye ting, sier Johanne Aurebekk.
Neste steg ble å skape en tøykolleksjon, med inspirasjon fra plakatene. Hvis en tegning fra 1941 kunne være like fin i 2019, måtte de klare å lage tøy som var like tidløst.
– Det førte til at vi ble mer bevisst på at vi ikke ville jobbe innenfor en bestemt kategori, men heller lage ting som fulgte vår overordnede estetikk, sier Aurebekk.
De er alle opptatt av bærekraft og merket at det også var viktig for kundene.
– Å produsere plagg av høy kvalitet som kan passe alle, uavhengig av kjønn, alder og fasong, i mindre kvantiteter, gir mening, både estetisk og forretningsmessig. Vi kan aldri konkurrere med trenddrevne high-street-merker. I stedet jobber vi hele tiden med å forbedre de eksisterende plaggene underveis.
Ting som varer
Naturlige og levende materialer, enkle linjer, og teksturer og farger som gir en følelse av komfort og ro. Slik kan det visuelle universet til Aure oppsummeres.
Den første tøykolleksjonen ble lanserte sommeren 2017, neste kolleksjon, The Dindi Green, ble farget for hånd med hjelp av blant annet løk og urter, etter at en venn fortalte om den naturlige måten å farge klær på i Karur, India.
De har også laget en jakke i et begrenset opplag – av bestemoren til Sjur Østliens gamle møbelstoff. Og stilt ut tingene sine i hovedkvartalet til det amerikanske magasinet Kinfolk i København.
– Ideen har alltid vært å skape noe som er tidløst, med naturlige, levende materialer, som forandrer seg over tid, sier Johanne Aurebekk.
Siden Sjur Østlien er utdannet klesdesigner, er han mest ansvarlig for selve designen. Ellers deler de på oppgavene, og de tenker også ganske likt. De bruker lang tid på alle beslutninger og pleier å spørre seg: Vil du gå med dette plagget om fem år? Eller er det noe ved det du vil gå lei?
Fakta: Aure Studio
Norsk designstudio i København
Grunnlagt i 2017 av Johanne og Filip Aurebekk, Sjur Østlien og Fredrik Egeland Aartun.
Arbeider blant annet med klær, kunst, interiør og visuell design.
Åpnet nylig studio og butikk i Linnésgade i København.
Som det kommer
Høsten i fjor ble brukt på å renovere den nye butikken i Linnésgade, rett ved Nørreport, hvor folk kan prøve plaggene og følge den kreative prosessen på nært hold.
I tillegg til sine egne ting, selger de også norsk design som vaser fra A part, smykker fra Mold Atelier, objekter fra Fredrik Bull og kunst og møbler fra Ali Gallefoss. Snart kommer også nye print og flere unisex-plagg. Og senere i år lanserer de en ny tøykolleksjon basert på linstoffer, laget av den danske veveren og tekstilkunstneren Karin Carlander – som lot dem flytte inn i en del av studioet hennes, en gammel knivfabrikk i utkanten av København, da firmaet var nyoppstartet.
– Vi ser oss ikke som et moteselskap eller et interiørselskap, men prøver å være så åpne som mulig, og ikke sette noen grenser for det vi gjør.
*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.