Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Northern Lighting erobret verden med en lampe under armen

Tekst
Gründersjeler. Ove Rogne (fra venstre), Jørgen Svendgård, Erlend Lappegard og Trond Svendgård. Lampen Diva (til høyre) består av 32 striper treverk. Håndlages etter tradisjonelle 
                          norske håndverksteknikker. Designet av Peter Natedal og Thomas Kalvatn Egset i 2009 Foto 1: Andreas Kallstad, 2: Kristofer Johnsson

Gründersjeler. Ove Rogne (fra venstre), Jørgen Svendgård, Erlend Lappegard og Trond Svendgård. Lampen Diva (til høyre) består av 32 striper treverk. Håndlages etter tradisjonelle norske håndverksteknikker. Designet av Peter Natedal og Thomas Kalvatn Egset i 2009 Foto 1: Andreas Kallstad, 2: Kristofer Johnsson

Northern Lightings 70 lamper selges i 50 land.

Fakta:

Northern Lighting
Norsk lampefirma som designer og distribuerer interiørlamper.
Etablert av Ove Rogne, Jørgen Halstensen Svendgård, Trond Svendgård og Erlend Lappegard i 2005.
Har 15 ansatte fordelt på tre land og selger til 50 land. Har totalt 70 produkter i porteføljen.
Utstillingen «Northern Lighting 10 YR» åpnet på Norsk design- og arkitektursenter, Doga, i Oslo igår. Den står til 29. november.
Nett northernlighting.no

– Det startet på en veranda på Bislett. Eller egentlig på en bar, sier Ove Rogne (41) og ler godt.

Det var i 2005. Den økonomiutdannede nordlendingen jobbet som konsulent og ble hyret inn for å rydde opp i firmaer som slet økonomisk.

– Jeg jobbet med å si opp folk, det var det det egentlig handlet om.

Både Rogne og kollegaene Jørgen Halstensen Svendgård og Erlend Lappegard var lei jobben. Så fikk Rogne oppdraget med å rydde opp i et lampefirma.

– Jeg hadde vært innom alt fra telekom til shipping, finans og olje. Dette var noe annet, sier han.

– Her handlet det ikke om analyser og power points. Folk jobbet med å lage fysiske objekter. Tenk å kunne skape noe som noen setter pris på.

Han spurte kollegaene om de ikke skulle begynne å lage lamper.

– To uker etterpå gikk Jørgen og jeg til sjefen og sa opp jobben. Jeg husker at han bare ble sittende og flire og sa at det ikke kom til å bli lenge til han så oss igjen.

Erlend Lappegard fulgte hakk i hæl noen måneder senere.

 

Jubileumsutstilling

Ti år etter starten har Northern Lighting 75 produkter i porteføljen og selger til 50 land. Over 100 mennesker er involvert i bedriften. Jubileet markeres med utstilling på Norsk design- og arkitektursenter i Oslo.

– Da vi begynte tok vi en runde i møbelbutikkene og oppdaget at de nesten ikke solgte lamper. Det var forbeholdt elektriske butikker, sier Rogne.

Noe av det første de gjorde var å spørre Jørgen Svendgårds bror, Trond, om ikke han også ville være med.

– Trond var 25 år den gangen. Han hadde vunnet Bocuse d’Or, startet fire restauranter og hadde 30 ansatte, sier Rogne.

Han var også kommet til et metningspunkt innenfor sitt eget fag og trengte avveksling. Noen skisser på et papir – så hadde han tegnet firmaets første lampe, bestselgeren Snowball.

– Da vi hadde en ferdig lampe tok vi den under armen og gikk fra interiørbutikk til interiørbutikk. Det er ikke tull, vi gjorde faktisk det. Vi hadde med en katalog som viste hva vi hadde tenkt til å gjøre, men vi hadde bare dette ene ferdige produktet. Forhandlerne måtte stole på at vi kom til å gjøre det vi sa.

Han innrømmer imidlertid at det tok litt tid for den uerfarne gjengen fra skissen av en kule på en stang ble til et ferdig produkt, med alt det medfører av tekniske finesser. Men butikkene som tok inn Snowball begynte å selge den med en gang.

– Noen butikker solgte 20 lamper i uken, det var mye for ti år siden.

Tilbakelent. Bestselgeren Oslo Wood designet Ove Rogne i 2006 da han trengte en lampe som kunne lyse oppover i leiligheten på Bislett. <font color=

Tilbakelent. Bestselgeren Oslo Wood designet Ove Rogne i 2006 da han trengte en lampe som kunne lyse oppover i leiligheten på Bislett. <font color="#b9b1b1">Foto: Tom-Gustavsen</font>

 

Den lange prosessen

Det nystartede firmaet tok kontakt med både industridesignkontorer såvel som Høgskolen i Oslo og Akershus og Kunsthøgskolen i Bergen.

– Vi innså raskt at kokken vår ikke kunne designe alle lampene selv, sier Rogne, som selv tegnet firmaets andre lampe, stålampen Oslo Wood.

– Jeg trengte en lampe til leiligheten på Bislett. Det var litt høyt under taket der og jeg ville ha en lampe som lyste oppover.

Inspirasjonen var en lampe bestemoren hadde på hytta på Hamarøy, en tivolilampe med hattlignende skjermer i forskjellig farger.

– Skjermene var laget av plast. Jeg likte lyset som kom igjennom skjermene. Ved å tvinne nylon fant vi ut at vi kunne få til en lignende lyseffekt.

Med Oslo Wood under armen dro de til Sverige og begynte å tråle interiørbutikker.

– Alle tok den inn. En av grunnene var at de ikke kjente til norsk design. De hadde kanskje hørt om Tripp Trapp-stolen og Norway Says – ellers ingenting.

Tidløs.  Lampen Evergreen kan tolkes som en hyllest til klassiske takpendler. Designet av Vibeke Skar og Jens Praet i 2010. <font color=

Tidløs. Lampen Evergreen kan tolkes som en hyllest til klassiske takpendler. Designet av Vibeke Skar og Jens Praet i 2010. <font color="#b9b1b1">Foto: Colin-Eick </font>

Luftig. Unika består av en enkel håndblåst kuppel med messinganheng. Tegnet til Grønbech & Churchill restaurant i København. Designet av Anne Louise Due de Fønss og Anders Lundqvist i 2012. <font color=

Luftig. Unika består av en enkel håndblåst kuppel med messinganheng. Tegnet til Grønbech & Churchill restaurant i København. Designet av Anne Louise Due de Fønss og Anders Lundqvist i 2012. <font color="#b9b1b1">Foto: Colin-Eick </font>

 

100 forslag

En titt på navnene til porteføljen til Northern Lighting avslører få velkjente designere. 

– Det er mange dyktige formgivere i Norge, men få klarer å gjennomføre en hel produksjonsprosess, sier Rogne.

– Det handler også om økonomi, markedsføring, distribusjon. Det er mer enn ren formgivning,

I dag samarbeider de med 50 designere som alle driver egne firma ved siden av.

– Vi har produktmøter fire ganger i året og da får vi inn over 100 forslag på lamper, sier Rogne.

På spørsmål om hvordan de har klart å bli så store kommer svaret lynkjapt:

– Utlandet. Det er ikke nok for en bedrift å kun selge i Norge, man må satse internasjonalt.

Prosessen har vært den samme uansett om de har solgt seg inn i Kina, Korea eller Tyskland: Lampen under armen, gå rundt og opprette en personlig kontakt.

Skogsglimt. Cathrine Kullberg designet Norwegian Forest i 2007 og styrte hele produksjonslinjen selv før Northern Lightning tok over og distribuerte den videre ut i verden. <font color=

Skogsglimt. Cathrine Kullberg designet Norwegian Forest i 2007 og styrte hele produksjonslinjen selv før Northern Lightning tok over og distribuerte den videre ut i verden. <font color="#b9b1b1">Foto: Kristofer Johnsson</font>

 

Trelampen

I 2007 kom lampen Norwegian Forest, som Cathrine Kullberg designet. Den produseres fortsatt på samme måte.

– Det er fortsatt den samme fyren som sitter og gjør laserutskjæring i tre i Sverige. To damer i Småland trer skinnsnorer og det er den samme kvalitetssterke finéren fra Italia, sier Rogne og understreker viktigheten av at alle detaljer og ledd i produksjonsprosessen er nøye valgt ut.

– Vi bruker for eksempel miljøvennlig lim i disse lampene. Hvis finéren ikke er av god nok kvalitet vil det synes når lyset skinner igjennom treverket.

Rogne mener også at forbrukere må bli mer bevisste på hva de kjøper.

– Hvis du vil ha et produkt som er laget med miljøvennlige materialer av en mann på Dokka, så må du betale for det.

Alle fire er fortsatt medeiere, men tre av dem driver andre firmaer på si. Jørgen Halstensen Svendgård driver et regnskapsfirma med 50 ansatte, Trond Svendgård etablerte kokkekunstfirmaet Flying Culinary Cirkus i New York allerede i 2005, mens Erlend Lappegard driver et eventbyrå.

Ove Rogne sitter igjen i sjefsstolen. 

– Min jobb er å være navigatør, sier han.

– Det aller viktigste er å få folk til å ha det gøy på jobben. Da skjer det noe utrolig som det er vanskelig å sette fingeren på. Det er en type ledelse jeg savner i mange norske bedrifter.

Kakelys. Den kakefatlignende lampen Bake Me a Cake ble utviklet under et samarbeid med norske fengsler, der målet var å skape bedre produkter laget av innsatte. Designet av Morten & Jonas i 2013. <font color=

Kakelys. Den kakefatlignende lampen Bake Me a Cake ble utviklet under et samarbeid med norske fengsler, der målet var å skape bedre produkter laget av innsatte. Designet av Morten & Jonas i 2013. <font color="#b9b1b1">Foto: Colin-Eick </font>

Les også:
TRENINGSMAT: Jonas Lundgren gir deg oppskriften på sunn og god fast food.

FILM: «Wolfpack»-brødrene var innestengt i filmens verden.

TEKNO: Mobiltelefonen som er smart fordi den er dum.

KOMMENTAR: Ikke mobb hipster-kameraten min!

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.