– Helt fra starten av barndommen min ønsket jeg av hele hjertet mitt å arbeide i dette, med leketøysdesign eller i en leketøysfabrikk, sier Renate Müller (72).
Designeren er på telefonen fra Sonneberg, stedet som en gang var leketøysindustriens sentrum og hvor familien hennes har produsert leker, i generasjoner. Det var også her, på familiens fabrikk, Müller startet sin egen produksjon av terapeutiske leker – før hun ble fratatt materialer og rettigheter til arbeidene sine, under DDR-tiden.
– Etter studiene trodde jeg at jeg skulle være i fabrikken vår resten av livet mitt, men tidene endret seg og vi var ikke lenger eierne av fabrikken, sier Müller, som brukte de neste årene på å skape lekeplasser for staten.
– Frem til 1989, da muren falt, og jeg startet mitt eget studio og jeg vekket disse objektene til live igjen.
Dyrene som våknet til liv i studioet i Sonneberg skulle ut til alle barn – ikke bare de funksjonsfriske. De håndlagede lekene i bastfiber og lær, ga barna balanse – og koordinasjonstrening, blant annet; er blitt brukt av pediatriske klinikker over hele Europa og Japan – og er yndet samleobjekter, ifølge galleriet R & Company, i New York.
Utstillingen som åpner på Kunsthall Stavanger 5. april, viser 50 år av Renate Müllers leketøysproduksjon. Kunsthallen, som har satset særlig på formidling til barn, vil også ha et interaktivt rom, med en rekke verksteder, og vise frem dokumentasjon av Müllers lekeparker.