Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Koloss. En coffeetable-bok kan denne knapt kalles – så stort salongbord har i alle fall ikke jeg. Boken er nesten 40 cm høy, 480 sider lang og veier over 4,5 kilo.

Koloss. En coffeetable-bok kan denne knapt kalles – så stort salongbord har i alle fall ikke jeg. Boken er nesten 40 cm høy, 480 sider lang og veier over 4,5 kilo.

Dette er en visuell historie om hvordan det moderne mennesket ble skapt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jørgen Brynhildsvoll publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Ny bok om grafisk designs historie er vakker og overveldende.

Tenk på alt som skjedde med mennesket i tidsrommet fra 1890 til 1960. Hvordan industrier blomstret opp, storbyene vokste og kommersielle krefter formet forbrukersamfunnet. Alle de politiske og sosiale omveltningene som skapte den moderne verden.

Én ting er å lese om dette i tekstbøker. Ingenting gir likevel et bedre sanselig inntrykk enn samtidens grafiske design – plakater, reklamer og publikasjoner som skulle treffe vanlige folk der og da.

I monolitt-boken «The History of Graphic Design vol. 1» tar forfatter og designer Jens Müller for seg denne 70-årsperioden, og formidler den moderne revolusjonen i form av en visuell tidslinje.

Fakta: «The History of Graphic Design vol. 1»

Av: Jens Müller

Forlag: Taschen

Utgitt: 2018

Sider: 480

I begynnelsen var plakaten

Plakaten er grafisk design i sin pureste form – komposisjoner av tekst og billedelementer på en begrenset flate, med krav til at innholdet skal forstås og tolkes umiddelbart. Med litografiet, en trykketeknikk oppfunnet i 1799, kunne plakater i farger masseproduseres for første gang.

Boken starter med 1890-årene, da plakatdrevet reklame for alvor spredte seg fra Paris til resten av Vesten. Og det er veldig mye plakatkunst utover i boken, selv om andre bruksområder øker i takt med at grafisk design etablerer seg som profesjon.

Spesielt viktige designere og fenomener har fått egne oppslag, med konsise tekster som tilgjengeliggjør historien for andre enn bare designnerder. Her er mye obligatorisk – de store bevegelsene, Bauhaus, krigspropaganda og ikoniske formgivere. Andre plansjer er dypdykk i overraskende og kuriøse temaer, som historien til Michelin-mannen, et brasiliansk satiremagasin, sovjetiske filmplakater fra 20-tallet, italiensk futurisme og japanske avantgarde-designere.

Med disse tematiske oppslagene kan Müller gjøre mer enn å bare skrape i overflaten. Et godt eksempel er den tyske designeren Peter Behrens arbeid for AEG. Behrens var elektronikkprodusentens kunstneriske leder, og produserte alt fra reklameplakater og produkter til bygninger. Slik formet han i realiteten den første bedriftsprofilen. Logoens utvikling forteller også om datidens dreining fra jugendstil i retning modernismen. Den logoen AEG bruker i dag, er en oppfrisket versjon av navnetrekket fra 1912.

Kontekst er alt

Boken er inndelt kronologisk, i tiår, hvert av dem anført med en introtekst og tidslinje. Tidslinjene viser ikke designhistorie, men oppsummerer i stedet viktige hendelser i samfunnet og kulturen som har påvirket samtidens stil. For eksempel forteller 1890-årenes oversikt om stiftelsen av Pepsi-Cola, det norske patentet på bindersen og utgivelsen av Bram Stoker’s «Dracula».

Disse punktene er langt mer enn fiffige tilleggselementer – de kobler arbeidene til tiden de ble skapt i. Dette er en helt vesentlig kontekst som bøker om designhistorie ofte mangler.

Jens Müller er først og fremst en fremragende samler. En merkbar overvekt av tyske arbeider kan delvis unnskyldes med Tysklands sterke posisjon i faget. Vel å merke er det en forfriskende god representasjon av japansk design også.

I tillegg til større, fargerike illustrasjoner, er sidene krydret med sitater, småtekster om viktige hendelser, samt en rekke logoer. Til logoene hadde Müller allerede materialet klart: Hans bok «Logo Modernism» på samme forlag samler 6000 logoemblemer – ikke sortert etter designtidspunkt som her, men katalogisert etter motiv og form.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Overveldende

De 2500 arbeidene i «The History of Graphic Design vol. 1» er helt overveldende å ta inn over seg. Noen plansjer har så mye vakkert materiale at det gjør vondt i magen – synsnerven blir støl. Men sånn må det bli når et kaos av farger, sprikende skriftuttrykk og slående tidskoloritter skal fortelle historien om hvordan det moderne mennesket ble til.

De 2500 arbeidene i «The History of Graphic Design vol. 1» er helt overveldende å ta inn over seg. Noen plansjer har så mye vakkert materiale at det gjør vondt i magen – synsnerven blir støl

I 2019 kommer bind to. Arbeider fra 60-tallet og til dagens fragmenterte designuttrykk kan bli enda vanskeligere å katalogisere og sammenfatte. Om det gjøres like godt som i denne boken, vil de to bindene bli det definitive referanseverket for grafisk designs historie i fremtiden.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.