Hva har den tyske avisen Die Zeit, operahuset i München, det amerikanske forlaget Penguin, gatemotemerket Supreme og fotballklubben Inter Milan til felles? De henvender seg alle til samme mann når de trenger designhjelp: Mirko Borsche (49), hovedmannen bak designbyrået Bureau Borsche.
– Vi bruker ikke tid på prosjekter vi ikke har tro på, sier han.
Siden tyskeren startet Bureau Borsche i 2007, har han og teamet hans stått bak nye logoer for blant annet motehuset Balenciaga og koffertmerket Rimowa, jobbet med store merker som Comme des Garçons og Apple, og bidratt til relanseringen av magasiner som The Face og Highsnobiety. Om oppgaven med å skape et nytt designuttrykk for den tyske avisen Die Zeit, sa Borsche følgende til The Guardian:
– Arbeidet vårt skal provosere, eller bidra til at folk ser ting i nytt perspektiv.
Graffiti
– We fucked up everything, sier han om ungdomstiden.
Mirko tilbrakte ungdomsårene i München på 80- og 90-tallet, og fant sitt første kreative utløp i graffiti. Som 16-åring føk han rundt i byen og dekorerte tak og husvegger med spraymaling. Det gjorde ham ikke spesielt populær hos det lokale politiet, som arbeidet systematisk for å slå ned på graffiti-miljøet.
– Det hele hadde en stor innflytelse på meg.
Interesse for tegning og graffiti ledet frem til studier i grafisk design på Kingston University i London.
– Jeg dro fra München, rett og slett fordi jeg mislikte byen. Jeg dro overalt. Jeg studerte i London, jobbet i Hamburg og New York, men til slutt endte jeg opp i München igjen.
Etter en svipptur innom reklamebransjen og et fristende, men avslått, jobbtilbud fra Red Bull som creative director, startet han sitt eget designbyrå.
I begynnelsen jobbet han fra en liten trehytte, som manglet både innlagt vann, varme og toalett: det var da han fikk ideen til navnet.
– Det var så kjipt at jeg måtte prøve å få det til å virke litt finere, derav navnet Bureau, sier Borsche i podkasten Creative Voyage.
Fakta: Bureau Borsche
Designstudio fra München.
Kreativ leder Mirko Borsche.
Designstudio fra München.
Etablert i 2007.
Klienter som Apple, Givenchy, Die Zeit, Balenciaga.
10 ansatte.
Drøm i oppfyllelse
Siden den gang har det bare gått én vei. I fjor banket fotballklubben Inter Milan på døren til en forholdsvis anonym bygård i sentrum av München – de nye kontorene til Bureau Borsche – designet av arkitektfirmaet Gonzalez Haase.
Den italienske klubben hadde latt seg inspirere av konkurrenten Juventus – de ønsket seg en ny logo.
Borsche forteller at stadig flere klubber er på utkikk etter nye inntektskilder og forsøker å appellere til det asiatiske og amerikanske markedet. Da nytter det ikke å ha et emblem som ikke skiller seg ut i mengden og som ikke egner seg på en liten mobiltelefon. For noen tiår siden var det nok at klubbene viste seg frem i 90 minutter på banen, men nå er de nødt til å være på ball i sosiale medier døgnet rundt.
– Design er subjektivt, uansett om det er snakk om en fotballklubb, et motehus eller om det er et program for operaen. Vi bestemte oss tidlig for at vi ville beholde det opprinnelige visuelle uttrykket, men samtidig forenkle formene. Vi tilnærmet oss prosjektet med stor respekt og beundring for alt som har med Internazionale å gjøre, sa han til nettstedet Highsnobiety.
For Inter var drømmen å fylle de svarte og blå draktene (derav navnet Nerazzurri, som betyr blåsvart på italiensk) med både en ny logo, og det lille våpenskjoldet som pryder draktene til vinnerne av Serie A – scudetto.
Det sier seg nemlig selv, at en fotballklubb fra Milano ikke bare må spille attraktiv fotball, den må kle opp spillerne slik det sømmer seg for en klubb fra en mote-hovedstad.
Det tok ikke lang tid før Mirko og Inter fant tonen. Etter ett år var den nye logoen klar – og bare noen måneder senere var de også italienske mestre.
– Noen hatet jo logoen, men jeg tror det var noen som likte den og, sier Mirko Borsche i Zoom-intervjuet med D2.
Kamp som ikke lenger utspiller seg på banen
– Klubbeierne har skjønt at det ikke lenger bare handler om fotballen.
Juventus og Inter er ikke alene om å lage nye identiteter – også den vesle, nyopprykkede fotballklubben Venezia FC har fått en ny makeover tilrettelagt nye tider.
Selv om Venezia har en stadion som huser knappe 7000 tilskuere og i skrivende stund vaker i bunnen av tabellen, så gjør klubben det hele med stil. Den amerikanskeide klubben har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier for de lekre draktene sine. Det er designbyrået Fly Nowhere som står for draktene, som den tidligere Rosenborg-spilleren Dennis Johnsen allerede har brukt fra start i samtlige Venezia-kamper denne sesongen.
Klubben har også oppdatert det visuelle uttrykket på nett, med helt nye nettsider – designet av nettopp Bureau Borsche.
Sko-tvang
Men det er ikke alle som er like lette å jobbe med som de italienske klubbene.
– Vi prøvde å jobbe med Adidas for noen år siden, men vi fikk det ikke helt til å funke. Vi besøkte hovedkontoret, men tar man en titt på designene deres så minner de bare om en dårlig kopi av Nike.
At assistenten hans hadde på seg Nike-sko da de var på besøk, gjorde ikke førsteinntrykket noe bedre.
– Vi sto i heisen i hovedkontoret til Adidas. En av de ansatte tittet ned på skoene til kollegaen min, Nike Air Force 1 – «de der må du bli kvitt, det er ikke lov her» sa han. De hadde ingen andre sko i hans størrelse annet enn et par fotballsko. Så han endte opp med å traske rundt i fotballsko med høye knotter hele dagen.
Til tross for at han er designvirksomhetens overhode, tar han seg tid til å dra på Allianz Arena, hjemmebanen til favorittlaget Bayern München, så ofte som mulig. Selv bor han i den blå delen av München. Ja, München har faktisk to lag, selv om byrival og Erik «Myggen» Myklands tidligere arbeidsgiver, 1860 München, sliter økonomisk og roter rundt på tredje nivå i tysk fotball.
Operagjenger
Borsche jobber ikke bare med trendfølsomme medier, mote og sportsklubber. En av de aller første klientene til byrået var operaen i München, eller Königlich Bayerische Hofoper – blant venner. Samarbeidet ble innledet for over ti år siden.
– Den største utfordringen som designer er ikke å lage et godt produkt én gang. Det er en mye større utfordring å lage gode produkter over tid. Det er ikke lett å fortsette å overraske folk i over 12 år.
For hver operasesong som kommer, er det Borsche og kompani som lager plakatene, installasjonene og programmene.
Men det er ikke alltid like lett, innrømmer han.
– Den første bursdagsgaven til en kjæreste er alltid bra, den andre nesten like bra. Det tredje året så begynner det allerede å bli vanskelig. Fjerde bursdagsgave er umulig og så blir det bare vanskeligere og vanskeligere.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.