Om man trådte inn på møterommet til børskommissær Herman Wang i 1827, da Oslo Børs ble etablert, kan det tenke seg at man ble henvist til å sitte i en gedigen stol, et design av tiden som muligens avstedkom avmaktsfølelse.
Nå, som en del av Tuvalu Arkitekters rehabilitering av Oslo Børs, er nettopp denne stolen tilbake i lokalene, designet i ny drakt av det norske designstudioet Skogstad & Wærnes, ledet av Petter Skogstad og Fredrik Wærnes.
– Det var et bevisst grep at den nye stolen, Merkur, skulle være lavere og petite, sier Fredrik Wærnes (37).
– Man skal ikke føle seg liten når man sitter i den.
Fakta: Merkur
Spisestol designet i 2023 av Studio Skogstad & Wærnes.
Stolen utkommer i heltre eik, trehvitt og sortmalt, med og uten armlener.
Tidstypisk
Skogstad og Wærnes tok utgangspunkt i den staselige møteromsstolen med høy rygg, detaljering og utskjæringer, og finjusterte «Merkur» til å bli en spisestol i nordisk designs univers. Et begrenset opplag på hundre nummererte stoler står nå i atriet og kafeen til Oslo Børs.
«Merkur» er laget med heltre eik fra Øst-Europa, og produseres av den danske møbelprodusenten Menu. Navnet på stolen kommer fra romersk mytologi, guden for handel, reising og inntjening, og er en referanse til bronsestatuen av Merkur som har stått i Oslo Børs i over hundre år.
– Stolen har en ærlig konstruksjon som ikke skjuler noen av koblingene og skjøtene, men som viser hvordan ting er skrudd sammen.
Skogstad og Wærnes studerte teknikker fra den norske bondekulturen, og lot seg inspirere av hvordan man laget ting «før i tiden». De har beholdt den karakteristiske ryggtavlen, som på fagspråket kalles «fiolinrygg».
– For oss var fiolinryggen et viktig virkemiddel, det gjør stolen litt staselig. Børsen er en institusjon som er viktig og har prestisje, og det skal oppleves gjennom møblene, sier han.
– I et bygg som er snart to hundre år gammelt, må man ha respekt for hva av nye ting man kan plassere i lokalet. Det er et historisk perspektiv knyttet til hele prosjektet, samtidig ønsket vi å tilføre et kontemporært uttrykk.
Magefølelse
Designerne har på hver sin kant lang erfaring med å designe stoler. Wærnes jobbet i syv år for den norske designeren Andreas Engesvik, mens Skogstad har ti år på baken for Anderssen & Voll. Merkur er imidlertid deres første stol sammen som Skogstad & Wærnes, et studio de etablerte i 2020 – midt i koronapandemien.
Følgelig ble designarbeidet utført med visse reise- og møtebegrensninger. Duoen ble avhengig av felles erfaring for å komme frem til de riktige løsningene.
– Dere måtte rett og slett stole på egen intuisjon?
– Stole på, ja, sier Wærnes og ler litt.
– Bak stolens design ligger mye magefølelse. Vi følte oss frem til et bra resultat.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.