Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

"Ekte" kalkulering

Tekst

Soulens "redningsmann" er i Norge i helgen. Han har planlagt sin suksess ned til minste detalj.

Raphael Saadiq har nærmest fått et helt anmelderkorps til å legge seg langflat og hylle han som ”soulens redningsmann” etter at han i fjor slapp sitt fjerde soloalbum "The Way I See It". Han som fikk mye oppmerksomhet for å klare "det umulige" - å videreføre den musikalske aven fra soulens gullalder på 1960- og 70 tallet.

Lørdag spiller han sin tredje konsert i Oslo i vår, på Fabrikkhallen på Grünerløkka.

- Mowtown- jubileum, Obama og Raphael Saadiq - alt passer veldig bra med tidsånden nå. Det gir en tidsmaskinfølelse. Det er fortsatt glamorøst men på en annen måte, litt anti-penger. Folk vil tilbake til den tiden, og ikke minst håpet og uskylden fra den tiden, sier Audun Vinger, musikkanmelder i Dagens Næringsliv til D2.no.

Les også: - Skremt av dyrisk seksualitet.

 
Retroinspirert pop med soullydbilde har vært i vinden den siste tiden, med for eksempel artister som Amy Winehouse, Duffy, Joss Stone og Veronica Maggio.

- Dette er ikke først og fremst for gamlingene som mimrer tilbake, men for unge folk som oppdager dette soundet for første gang nå, og oppfatter det som noe ferskt og nytt, forklarer Vinger.

Bevisst men autentisk
Saadiq hylles for sin autensitet og ektehet, musikalsk såvel som estetisk og visuelt. Kritikere har bemerket at soulsangeren oppleves svært ekte og autentisk, nesten som han skulle vært tatt rett ut av soulens gullalder på 60 og 70-tallet.

- Du oppleves som ekte og autentisk. Hvor viktig har image og profilbygging vært for deg i markedsføringen og merkevarebyggingen av deg selv?

- Jeg har planlagt karrieren min strategisk helt fra starten av, og vært veldig bevist på hvordan jeg har markedsført meg selv, sier Raphael Saadiq til D2.no.

Han peker på at han alltid har laget musikk han elsker, og vært tro mot seg selv og musikken han lager.

- Et plateselskap vil alltid være opptatt av å selge skiver, og du må være strategisk i karrieren din for å vare lenger enn plateselskapene vil at du skal vare. Musikken jeg lager er veldig tidløs, og kan spilles for et hvilket som helst publikum, alle nasjonaliteter og aldere, sier Saadiq.


 

I en tid der platesalget svikter og i kjølevannet av Pirate-bay dommen, må en artist finne andre måter å tjene penger på enn platesalg.

- Å dra på turné og å holde konserter er helt klart den viktigste inntektskilden du har som artist i dag. Det å møte folk og spille musikk foran dem på konserter, og holde et sceneshow som skiller seg ut er utrolig viktig for imagebyggingen min, forteller Saadiq.

Et "teater"
Vinger karakteriserer Saadiq’s siste plate som et gedigent sidespor i det han omtaler som den nesten geniale musikeren og produsentens lange karriere.

- Dette er mer som teater å regne, spør du meg, eller et prosjekt, sier Vinger om Saadiq’s nyeste album.

- Dette gjorde han også på den forrige platen sin Ray Ray, som var en pastisj over blaxploitationfilm og soundtracks, og hele den pelsbekledde soul- og funkmusikken fra midten av syttitallet, før discoen satte inn, forklarer Vinger.

Vinger peker på at Saadiq også da tydelig spilte på et bevisst image, og gikk inn i en ”rolle”.

- Han varen karakter da også. Altså; Saadiq har jo rett til å gjøre hva han vil. Han vokste opp med soulmusikk, har et naturlig forhold til denne 60s-musikken. Den er en del av ham, forteller Vinger.

60-talls estetikk
Den norske kontakten fra plateseskapet kan fortelle om en svært stilbevist mann, som nettopp har gitt han fem dresser i ulike gul-toner som skal på rens før helgens liveopptrenden. Soulsangeren har ikke stylist, men styrer showet selv.

- Jeg elsker mote og er veldig opptatt av estetikk og det visuelle. Jeg liker flotte dresser, enten de er casual eller mer dresset opp, og liker spesielt godt damer som pynter seg. James Brown, Miles Davis og David Bowie kunne og kan kle seg bra, legger Saadiq til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.