Det har vært festet hardt i norske bygder siden steinalderen. Men det utenforstående, observerende blikket som reportasjefotografiet rettet mot bygdefest og ungdomskultur på 1950-tallet var nytt.
Et av resultatene sto på trykk i Adresseavisen i Trondheim høsten 1958. Under tittelen «I kveld e' det dans» skildres lørdagskvelden i fire trøndelagsbygder, fra solnedgang til soloppgang.
Den anonyme og samtidig avslørende reportasjestilen slo for alvor gjennom med dokumenteringen av oppgangstider, «rockeopprør» og oppblomstringen av ungdomskulturen.
Men bildeserier som «I kveld e' det dans» hadde aldri blitt mulig uten en fototeknisk revolusjon: Oppfinnelsen av elektronblitzen åpnet helt nye verdener for fotografiet, og har siden foreviget - og utløst - alt fra Hjalmar Andersens fall under skøyte-EM i 1951 til skandaler i sosietetslivet. Selv ikke på Folkets hus er det mulig å gjemme seg bort i mørke kroker.
Les også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Cirka 1854: Tidsmaskinen |
1889: Billedkunstneren |
1890-1893: Øyet som ser |
1883: Nordstjernen |
Cirka 1910: Møte med nøden |
1923- 1932: Havets helter |
1917: Arbeidere, foren eder |
1925: Hundre års kjedsomhet |
Cirka 1942: Skampletten |
1941-1942: Nasjonal samling |
1934-1956: Tingenes tilstand |
1956-1966: Elektrosjokk |
1955 &1959: Å hoppe etter Armstrong |
1976-1988: Norge, mitt Norge |
2003: Historiens slutt |