Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ser lyset. Måten Ola Kolehmainen splitter arkitekturen på, for så å sette den sammen igjen, gir lyset en fremtredende rolle. Her er den spanske synagogen i Praha, som vanligvis portretteres i mer rødlige toner.

Ser lyset. Måten Ola Kolehmainen splitter arkitekturen på, for så å sette den sammen igjen, gir lyset en fremtredende rolle. Her er den spanske synagogen i Praha, som vanligvis portretteres i mer rødlige toner.

Han har fotografert gudshus over hele verden

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyunn Rishøi Hedemann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Den finske arkitekturfotografen Ola Kolehmainen trår inn i det hellige.

På sitt særegne vis har Ola Kolehmainen fotografert moderne arkitektur i en årrekke; han har løftet frem detaljer, uttrykt seg minimalistisk og abstrakt, unngått å gi betrakteren overblikk.

Men etter å ha reist til Istanbul og utforsket moskeer tegnet av den tyrkiske 1500-tallsarkitekten Mimar Sinan, begynte Kolehmainen å fotografere rom der tro praktiseres: europeiske moskeer, kirker, katedraler og synagoger.

Kolehmainen har erstattet det abstraherte uttrykket med et større – og historisk – perspektiv. Han splitter gjerne arkitekturen opp for deretter å sette den sammen på ny, til et nytt slags rom med noe tredimensjonalt over seg, der lyset spiller en stor rolle.

Bildene viser hvordan de tre religionenes arkitektur forenes i all sin opphøydhet – så heter også fotoboken han nylig utga på det tyske kunstbokforlaget Hatje Cantz «It's All One History, Almost». Utstillingen «Sacred Places» står i tillegg på finske Helsinki Art Museum frem til 4. mars.

* (Vilkår)