Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ut på tur – igjen. Utigjen reparerer og videreselger turutstyr som telt, soveposer, sekker og bekledning. Tanken er at dette skal gi produkter lengre holdbarhet samt gi produsentene mulighet for å forbedre kvaliteten.

Ut på tur – igjen. Utigjen reparerer og videreselger turutstyr som telt, soveposer, sekker og bekledning. Tanken er at dette skal gi produkter lengre holdbarhet samt gi produsentene mulighet for å forbedre kvaliteten.

Utigjen reparerer brukt friluftsutstyr – vil bygge et bærekraftsenter for hele bransjen

Tekst

Vil du få varsel hver gang Thomas T. Kleiven publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– I fremtiden vil friluftsbutikker selge like mye brukt som nytt.

Nora Helliksen (40) har et mål: Å dytte friluftsbransjen et steg nærmere den sirkulære drømmen. Altså å forlate den lineære modellen, hvor et produkt produseres, kjøpes, brukes – og til slutt kastes.

Som daglig leder i Barents Outdoor er trønderen tredjegenerasjons teltgründer. Parallelt jobber hun med prosjektet «Ut igjen», som konsentrerer seg om reparasjon, videresalg og informasjonsdeling. Med disse tre bærebjelkene satt i system håper hun å skape et bærekraftsenter for hele friluftsbransjen.

Fakta: Ut igjen

Firma som blant annet reparerer og videreselger telt, soveposer, sekker og bekledning.

Lansert høsten 2020.

Drives av Barents Outdoor AS på Melhus.

utigjen.no

Kvalitetsgjennomgang

Konkret fungerer tjenesten slik: Ut igjen mottar brukte produkter, som deres fagfolk går over og sørger for reparasjon om nødvendig.

Etter kvalitetssjekken blir produktets tilstand merket som «god», «meget god», eller «som ny». En merkelapp med ny og gammel informasjon påføres før det sendes tilbake til butikken.

Samtidig sendes informasjon om eventuelle skader til produsenten; Ut igjen ønsker å være en tjeneste for både bedrifter og privatpersoner.

– Hver gang vi reparerer et produkt har vi et ansvar for å bidra, sier Helliksen.

– Informasjon om skader må ikke stoppe i butikken eller søppelbøtten.

Prosessen skal gi produkter lengre holdbarhet – og samtidig gi produsentene mulighet for å forbedre kvaliteten på fremtidige utgaver.

Nytt marked

I friluftsbransjen er det gammelt nytt å fremsnakke reparasjon og lang levetid. Gratis reparasjon, bruk av restmaterialer og bruktsalg har vært populære tiltak, men Helliksen mener at det viktigste fremdeles mangler.

– Bransjen har intensivt fokus på digitale plattformer og markedsplasser. Samtidig snakkes det lite om den viktigste forutsetningen for å lykkes: Nemlig hvordan tiltakene kan kombineres med fagkunnskap om reparasjon, sier hun.

– Skal vi reparere tingene våre, er kunnskap om kompleksiteten i produktene, og et system som muliggjør reparasjon, helt nødvendig.

Om få år tror hun vi forholder oss til reparert utstyr på en helt annen måte.

– Du skal ikke mange år tilbake før bruktbilbransjen hadde et shady rykte, men nå er det helt naturlig å kjøpe brukt bil. Folk betaler gjerne mer hvis de får en garanti om at bilen er i god stand.

Presser produsentene

I fremtiden tror hun friluftsbutikker vil selge like mye brukt som nytt.

– Skal jeg kjøpe teltet ditt, må jeg stole på deg, sier hun.

– Om en forhandler kan selge meg det samme produktet med garanti, vil jeg være villig til å betale mer.

Utviklingen mener hun vil presse flere produsenter til å lage produkter med høyere kvalitet. En vinn-vinn-situasjon, ifølge Helliksen.

– Om vi klarer denne omstillingen vil vi være med på å bekjempe bruk og kast-mentaliteten som har fått utvikle seg de seneste tiårene.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.