Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Mobil prepp. Vebjørn Finstad (22), salgssjef i Mr. Gripy og førsteklassing på Bis linje for entreprenørskap og økonomi, demonstrerer preppebukkene.

Mobil prepp. Vebjørn Finstad (22), salgssjef i Mr. Gripy og førsteklassing på Bis linje for entreprenørskap og økonomi, demonstrerer preppebukkene.

BI-studenter har smurt sammen et minialternativ til store smøreboder

Tekst

Vil du få varsel hver gang Benedicte Ramm publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Interessen for omreisende skipreparering viste seg å være liten. Så utviklet Espen Hinsch og Brage Eriksen Mr. Gripy.

Espen Hinsch (23) og Brage Eriksen (24) møttes på BIs bachelorstudium for entreprenørskap og økonomi i 2015. I likhet med de fleste medstudentene ville også de finne opp noe genialt.

I første omgang gikk de for noe enkelt, noe de kunne: å preparere ski. De gikk fra hus til hus og tilbød prepping av langrenns- og slalåmski.

– Vi tenkte vi måtte dra til Holmenkollen, hvor det er høy betalingsvillighet. Alle var veldig søte mot oss, men de trengte ikke preparering, for de hadde 70 kvadratmeter oppvarmet smørebod i kjelleren, forteller Espen Hinsch.

Les også om smøresjef Vegard Kvisle:

Det gikk bedre i andre villastrøk, som Grefsen, hvor skiinteressen var stor, men husene mindre. Men da sommeren kom, innså de at det folk trengte ikke var «Skiservice på tur», men et rimelig produkt til preparering av alle typer ski, enklere enn et plasskrevende smørebord.

Fakta: Mr. Gripy

To bukker i plast for prepping, smøring, rubbing og sliping av ulike typer ski.

happynorwegian.no

Potensial

En prototyp på produktet, to bukker som skiene legges stabilt på, ble snekret sammen i kjelleren hos Hinschs foreldre. Fulle av pågangsmot, midt i eksamensperioden, meldte de seg på NM i Studentbedrift.

– Vi mente vi hadde funnet opp noe genialt. Det var vel to personer som så potensialet, og det var oss to, sier Hinsch.

De følte seg misforstått, gikk i seg selv og jobbet videre med ideen. Tjente penger gjennom sommerferien til aksjekapital, etablerte selskapet HappyNorwegian as, fikk midler fra Innovasjon Norge og lånte penger både i banken og hos BI-foreleseren.

Hos produktutviklingsselskapet Unikia fikk de hjelp med den endelige modellen, som har fått navnet Mr. Gripy. I lånt bil fra foreldrene reiste de rundt for å finne produsenter som kunne fremstille delene. Mr. Gripy produseres ikke i Kina, men på Hønefoss, Drammen og Økern, før ansatte ved attføringsbedriften Adaptor på Hønefoss setter sammen delene og emballerer.

Salgsturné

Etter folkefinansiering av 170.000 kroner startet jakten på utsalgssteder. I salgskontrakten var alternativene 15, 30 eller 50 par, de tenkte at 50 ville ha vært sinnssykt mye. Overraskelsen var stor da Milsluker'n ba om 200, etter å ha testet produktet i butikk.

Nå selges Mr. Gripy i 45 butikker, inkludert Anton Sport-kjeden. På hyttetur med klassen til Hemsedal nylig ble også salgskontrakter signert i et par butikker.

– Det nytter ikke å bare sende en mail. Du må stikke innom og si: «Hei, har du fem minutter?»

– Trenger man å preppe ski nå, når alle skal ha felleski?

– Sålen blir tørr og glidesonen er som før, den trenger glider. Og selv om man ikke trenger Blå Swix, må man ha fellestell og fellerens, sier Hinsch.

* (Vilkår)