Bjørn Sætnan (38) tenker alltid telt. I årevis har han fundert på hvordan det beste fra ulike telttradisjoner kan kombineres.
– Mitt drømmetelt har lenge ligget i hodet, men jeg har ikke fått til å lage det, sier produktdesigneren hos Norrøna.
– Ikke før nå.
Det startet med en tegning på serviett for over fem år siden. Etter prøving, feiling og matematiske utregninger sto prototypen klar. Deretter ventet testing utendørs og i vindtunneler. Hva er best mulig vinkel på teltstengene? Hvor mange grader skal ytterveggen helle for å tåle den sterkeste vinden?
– For meg som designer er det et drømmescenario: Vi gir et nikk til Norrønas første telt, men har ingen moderne tradisjon å forholde oss til. Dermed står jeg fritt til å velge fra øverste hylle.
Fakta: Norrøna
Norsk produsent av utstyr til bruk i friluftslivet.
Produserte sitt første telt i 1971.
Vinteren 2023 lanseres to helt nye telt: kuppelteltet Falketind og tunnelteltet Femund.
Kulturbygger
Designmessig har Skandinavia og Nord-Amerika to ulike telttradisjoner. Hos oss festes teltstengene i ytterteltet, slik at du alltid er maksimalt beskyttet mot vær og vind. I Nord-Amerika settes innerteltet opp først. Deretter legges ytterteltet på. Amerikaneres fordel er at de ved pent vær kan bruke teltet som insektbeskyttende utkikkspunkt med maksimal lufting. Ulempen er at teltet kan bli klissvått før ytterduken kommer på. På Norrønas nye kuppeltelt har Sætnan prøvd å forene de positive sidene fra begge tradisjoner.
– Min stolteste innovasjon er teltets fleksibilitet. Denne kombinasjon av inner- og yttertelt finnes ikke fra før, sier Sætnan.
Ytterteltet på Norrønas nye kuppeltelt kan nemlig tas av, eller rulles opp, etter at teltet er satt opp.
Tveegget sverd
Det siste året har Norrøna lansert både soveposer og ski – i tillegg til bekledningen de «egentlig» selger. Og nå kommer altså teltene. Dette til tross for at de har en uskreven regel om å ikke være en komplett tilbyder, men heller produsere færre produkter av høyest mulig kvalitet.
– Hvorfor brøyter dere nå vei inn i et nytt marked?
– Fordi vi tror vi har noe å tilby. Det finnes jo gode telt fra før, men det er stort sett i virgin materials. Våre telt består nesten utelukkende av resirkulerte materialer.
– Men hvorfor lansere et nytt produkt hvis bærekraft er et viktig poeng? For miljøet er det jo bedre om vi bruker de mange teltene som allerede finnes i norske utstyrsboder?
– Det er et tveegget sverd som er vanskelig å svare på. Åpenbart ønsker vi ikke å lage ting bare for å øke konsumet, men vi tenker at den beste måten å pushe markedet i en mer bærekraftig retning er å lage produkter som er mest mulig bærekraftige når det gjelder både det grønne og det sosiale, sier Sætnan.
Etter planen skulle de to nye teltene, kuppelteltet Falketind og tunnelteltet Femund, allerede vært i salg, men i siste liten ble Sætnan usikker på om teltveggen var helt vanntett. Coatingen i den resirkulerte teltduken oppførte seg nemlig snodig i møte med søm og lim.
– Jeg skulle veldig gjerne sagt at teltene kommer neste uke, men for å være sikker på kvaliteten har vi valgt å utsette til februar 2023, sier Sætnan.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.