15 år er gått siden svensken delte sitt første snøbrett i to. Det ble starten på hans eksperimentering for å gjøre toppturene på snøbrett smidigere.
– Det her går ikke, tenkte Cederholm om datidens utstyr for toppturfrelste brettkjørere.
– Det var tungt og fryktelig å gå med. Utstyret ga ingen bra følelse.
Fri radikal
For seks år siden begynte Hampus Cederholm (35) å se nærmere også på brettfolkets fottøy. Med misunnelse så han skikjørere velge og vrake i spesiallagde toppturstøvler, som var lette å gå opp med og solide å kjøre ned med. For brettkjørere, som ikke hadde spesialiserte topptursko, var turhverdagen langt mer kronglete.
På ny tok Cederholm et radikalt grep: han kjøpte en skistøvel og brukte den på sitt splitboard. Altså et snøbrett som kan deles i to og brukes som et par ski på vei oppover.
– Skistøvlene funket bedre enn jeg trodde. Å gå var helt fantastisk sammenlignet med snowboardskoene, sier Cederholm.
På vei ned så han derimot få fordeler – enn så lenge.
– Jeg var skeptisk, men begynte å tenke at dette kunne bli løsningen på våre problemer.
Fakta: Key Equipement
Produsent av støvler for topptur på snøbrett.
Etablert av svenske Hampus Cederholm og franske Christophe Etallaz.
Cederholm jobber også for snøbrettprodusenten Furberg, som har base i Sogndal.
To bindinger
I 2021 grunnla Cederholm Key Equipment sammen med franskmannen Christophe Etallaz. De kombinerte deler fra skistøvelprodusenter med egne oppfinnelser. Resultatet ble en plaststøvel for topptur på snøbrett.
Oppover brukes støvelen i samme type tåbinding som lette toppturski. På vei ned påmonteres egne spesialbindinger.
– Støvlene gir kjøreegenskapene til en tradisjonell softboot og gåegenskapene til en topptursko for ski, sier Cederholm.
Mest fornøyd er han med kombinasjonen av plasttunger og stropper, som gir støvelen en mykere kjørefølelse enn mange tror er mulig i en plaststøvel. En annen fordel er muligheten for å bytte ut slitte deler. Slik forlenges støvelens levetid dramatisk sammenlignet med myke snøbrettsko.
Proft verktøy
Cederholm tror bransjen har tatt feil når den i tiår etter tiår har sagt at brett skal kjøres i myke sko.
– For et eksisterende varemerke er det vanskeligere å gjøre dette. Deres tradisjon i forhold til skiindustrien gjør at de ikke kan lage en snowboardsko som ligner en skistøvel, sier Cederholm.
Selv har han aldri klart å identifisere seg med gjeldende brettkultur.
– Produktutviklingen har ofte handlet om å slenge ny grafikk på gamle brett, og håpe at det selger. Markedsføring består for ofte av å sette nye navn på noe som er gjort hundrevis av ganger. Slik sett føles splitboard-industrien ærligere. Den inneholder mindre bullshit, sier Cederholm.
Utover forbedring av egne fjellopplevelser har produktdesigneren et konkret mål.
– Jeg vil endre hvordan man ser på splitboard som profesjonelt verktøy i fjellet. Nå kan du ikke ta fjellførerutdanning med snøbrett. Med disse støvlene bør det være mulig.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.