I siste halvdel av 1900-tallet skapte familien Helliksen en bauta av et firma innen norsk friluftsliv: telt- og soveposeprodusenten Helsport. På 1950-tallet lanserte de sine første produkter, i 1970 laget de verdens første tunneltelt, og utover 2000-tallet nådde firmaet nye høyder – sterkt drevet av nordmenns ønske om barskt friluftsliv og friske Instagram-bilder.
Nora Helliksen (40) er barnebarn av Helsport-grunnlegger Arild Helliksen. Livet har vært fylt med teltvegger, dunposer og produkttesting.
– Helsport er ikke bare en merkevare for meg. Det er også alle opplevelsene og ikke minst summen av alle menneskene som jobber der. De som bidrar til at klistremerket, logoen og produktet får verdi.
Utover 2000-tallet ble interessen for Helsport så stor at Ferd-eide Swix tok turen opp Gudbrandsdalen, over Dovrefjell og ned til Melhus. Da oppkjøpet var et faktum i juni 2017, tvitret Ferd-eier Johan H. Andresen: «Ut på tur!»
Ifølge Helliksen valgte faren å selge Helsport fordi han følte på uforløst potensial.
– Ved å bli del av en større enhet trodde vi Helsport skulle stå bedre rustet til å tåle utfordringene veksten bar med seg, sier hun.
Fakta: Barents Outdoor
Telt- og soveposeprodusent fra Melhus.
Etablert i 2020.
Kåret til årets nykommer i 2022 av Norsk Sportsbransjeforening.
Uenigheter
Ting gikk likevel ikke som Helliksen-familien håpet. På grunn av uenighet med de nye eierne om veien videre sluttet både Nora Helliksen og faren i bedriften. Da Helsport senere ble flyttet til Østlandet, lå flere tiår med teltkompetanse brakk i Trøndelag. Det ble den utløsende årsaken til at Nora Helliksen bestemte seg for å starte sin egen merkevare.
– Aldri i mine villeste fantasier hadde jeg trodd det kom til å skje. Jeg så aldri for meg å konkurrere med Helsport, sier Helliksen.
Etter henvendelser fra flere tidligere Helsport-ansatte ble Barents Outdoor etablert i Helsports gamle lokaler på Melhus. Navnet «Barents» ble valgt fordi det representerer Europas minst berørte naturområder.
– Barents gjenspeiler alt som er viktig å bevare, og mye av det som er viktig å bekjempe. Til sjøs er dette områder som står i fare for å bli et great garbage reef, sier Helliksen.
Testpanel
Barents' første produkter kom for salg i april 2021. Å lage noe helt nytt var både krevende og befriende for mennesker som har jobbet med telt hele livet.
– Det var en prøvelse å løfte seg ut av sitt vante tankesett. Samtidig var det et privilegium å starte med blanke ark, sier Helliksen.
De ansattes erfaring med reklamasjoner og reparasjoner ble like viktig som kompetansen knyttet til design og utvikling. I Helsport hadde de erfart at én ting er viktigere å håndtere enn noe annet i et telt: nemlig kondens.
– Derfor utviklet vi et helt nytt ventilasjonssystem, som gir en bedre luftflyt enn alt vi har erfart tidligere. Fra folk som sover mye i telt, får vi gode tilbakemeldinger på dette.
Vinterteltet Finse er utprøvd av Bengt Are Barstad, som i disse dager sluttfører et 1000 dager langt turprosjekt.
– Noen ting er umulig å simulere i et laboratorium. Å faktisk ha opplevd kastevindene på Vidda i januar gir unik trygghet. Det er jo faktisk sikkerhetsprodukter vi lager, sier Helliksen.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.