Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Tovet. Da tekstilkunstkarrieren viste seg for vanskelig økonomisk, tok Cecilie Telle et kurs i maskinstrikking og begynte for seg selv. Hennes tovede plagg selges nå i eksklusive butikker i så vel London som i Tokyo og Seoul.

Tovet. Da tekstilkunstkarrieren viste seg for vanskelig økonomisk, tok Cecilie Telle et kurs i maskinstrikking og begynte for seg selv. Hennes tovede plagg selges nå i eksklusive butikker i så vel London som i Tokyo og Seoul.

Bruker eldgammel teknikk til å lage moderne design

Tekst

Vil du få varsel hver gang Hanna Stoltenberg publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Norske Cecilie Telle gjør suksess med sine tovede ullplagg.

Å krympe ull i vaskemaskinen er sjelden en god opplevelse, men for Cecilie Telle er det «ren magi».

– Man forvandler materialet fullstendig, de løse trådene blir til noe solid og slitesterkt, sier hun på telefon fra studioet sitt i London, der hun bor.

Den norske designeren og kunsthåndverkeren tover vesker, ponchoer, luer og skjerf, som selges verden over, blant annet i Tokyo og Seoul, og senest: hos eksklusive Dover Street Market i London. I forbindelse med høstens Harald Solberg-utstilling på Nasjonalgalleriet laget hun også en egen kolleksjon med tovede skjerf inspirert av bildene hans, som ble solgt i museumsbutikken.

– Jeg har to egne vaskemaskiner som jeg bare bruker til toving, sier hun.

Fakta: Cecilie Telle

Norsk designer og kunsthåndverker bosatt i London
cecilietelle.com

Studerte ved Strykejernet i Oslo, Chelsea College of Arts og Royal College of Art.

Lager vesker, skjerf, ponchoer og luer i tovet ull.

Instagram: @cecilietelle

God kjemi

Toving av ull er en av verdens eldste teknikker, de eldste funnene antas å være rundt 8000 år gamle, men det er en uforutsigbar prosess.

Ulike garn og farger reagerer ulikt og Telle har en egen bok der hun noterer detaljerte vaskeinstrukser for hvert garn, hver farge, hver design, «nesten som en kjemiker».

– Det er den vanskeligste delen av prosessen, det er mye eksperimentering. Hvis garnprodusenten lager en ny innfarging, for eksempel, må jeg begynne helt på nytt. Og går det galt, er hele strikkearbeidet forgjeves, sier hun.

– Det er sikkert derfor det er så få som driver med dette.

Egen ull

Telle er født i Oslo, men flyttet til London som niåring, der faren jobbet som advokat for Bibelselskapet. Hun lærte å strikke og hekle av moren, studerte senere kunstvev ved Royal College of Art.

Et av arbeidene hennes besto i å strikke en høyhalset genser til en sau av dens eget ull, et arbeid som ble kjøpt inn av Nordnorsk Kunstmuseum. Da tekstilkunstkarrieren viste seg for vanskelig økonomisk, tok hun et kurs i maskinstrikking og begynte etter hvert for seg selv.

Hun kjøpte en gammel veskefabrikk i Islington sammen med mannen sin og et vennepar, som de bygget om til en tomannsbolig, med eget studio til Telle. Nylig sa hun nei til å selge arbeidet sitt i «en diger japansk butikk».

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

– Det passer ikke til hvem jeg er og arbeidet mitt. Helst vil jeg sitte alene og lage alt selv, sier hun.

– Mitt arbeid er så knyttet til hvem jeg er og hvordan jeg lever livet mitt.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.