Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Gjem deg

Tekst

Vil du få varsel hver gang Caroline Krager publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
stylist

Anonymisering er in.

At moten speiler og kommenterer samtiden er ikke bare en klisjé. De seneste årene har både Trumps presidentskap, den nye feminismebølgen, og flyktningkrisen vært blant det som har påvirket moteskaperne.

Fakta: No. 4 GJENNOMSIKTIG

GENSER: Tom Wood
STRIKKEVEST: H&M Studio
HATT: Søster Studio

Denne høsten er det debatten om bruk av religiøse hodeplagg i offentligheten som ser ut til å ha opptatt designerne. Dette, i tillegg til avsløringene om at Facebook over lang tid har lagret og misbrukt informasjon de fleste trodde var privat, er blitt kanalisert på interessant vis i moten. Mange designere valgte nemlig å helt eller delvis anonymisere modellene på catwalken da høst- og vinterkolleksjonene ble vist.

Finlandshetter, skaut, store luer og solbriller, capser og hatter trukket langt nedover øynene, var å se hos blant andre Calvin Klein, Gucci, Dolce & Gabbana, Fendi, Vetements, Prada og Marni.

Er dette et nikk til den ekstreme delingskulturen, der fjes og meninger deles med alt og alle? Eller er verden blitt et såpass tøft sted at man i 2018 fysisk forsøker å skjerme seg fra voldsomme sanseinntrykk og håpløse fremtidsutsikter?

Styling: Sunniva Hartgen-Sverdrup (Pudder Agency) / Hår: Pål Berdahl (Style Management) / Makeup: Marthe Hesvik Norheim (Style Management) / Modell: Selma (Heartbreak Management)

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.