Erland Gyllensten Banggren (38) etablerte Between Magazine i 2005, men etter fire numre så det ut som det norske graffitimagasinet var blitt historie. Men nå, nesten ni år etter forrige utgave, er redaktøren plutselig her med nummer fem, som muligens også blir bladets svanesang.
Men hvorfor det tok så lang tid?
– Det mangler ikke på god eller interessant graffiti i Norge, men vi er slitne småbarnsfedre som kjemper mot tidsklemmen. Og det er ikke til å stikke under stol at graffitimalere, i all sin prakt, kan være både surrete, trege og uforutsigbare å jobbe med, ler Banggren.
Fakta: Between Magazine
Norsk graffitimagasin, etablert i 2005.
Nummer fem lanseres 1. februar, fylt med fotografier, intervjuer og essayer.
Utgivelsen er støttet av Fritt Ord og Grafill.
Todelt
Blant innholdet i det nye nummeret er en større artikkel om «Jan», som i 30 år har jobbet med å fjerne graffiti. For det som er kunst for noen, er hærverk for andre, og da spesielt for «Jan».
«Eh … jeg kan ikke akkurat si at det ser bra ut. For oss så er det jo hærverk. Hærverk ser jo aldri bra ut», siteres han i saken.
– For de i graffitimiljøet er det interessant å høre hvilke meninger og opplevelser en som jobber med å vaske bort og bekjempe graffiti har, sier redaktør Banggren.
Prisen for å fikse én tagget togvogn estimerer «Jan» til en halv million kroner, for opp mot 100 timers arbeid.
Til randen
Årets utgave er på voksne 164 sider, fylt med både nye og gamle bilder av graffitimalte tog og fasader, samt flere intervjuer og et essay om spasering og gentrifisering, skrevet av billedkunstner Jon Benjamin Tallerås.
Blant de andre bidragsyterne er samfunnsdebattant Sturla Haugsgjerd og rapperen Kristoffer Cezinando Karlsen.
– Intervjuene har mye humor og personlighet, som på ulike måter både bekrefter og avliver myten om hvem den gjengse graffitimaler er, avslutter Banggren.
Den nye utgaven er, forvirrende nok, kalt «Issue 04», siden redaksjonen i et utfall av kreativt overmot døpte debutnummeret «00». Forrige utgave – det egentlige nummer fire – vant gull i designkonkurransen Visuelt, med følgende begrunnelse: «Graffitiens komplekse rolle i samfunnet, dens energi og spontanitet, presist oppsummert i magasinformat.»
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.