Et kjapt søk på Axel Salto (1889–1961) på salgsnettsteder for design viser at den danske keramikerens arbeider fra begynnelsen og midten av 1900-tallet lever i beste velgående som samlerobjekter: Vaser, kopper og skåler selges for titusener av norske kroner, enkelte for mange hundre tusen – én vase er sågar solgt for rundt halvannen million.
– Axel Saltos keramikk er ettertraktet som aldri før, både i Skandinavia og internasjonalt, sier kurator Else-Brit Kroneberg (43) ved Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) i Kristiansand.
Fakta: «Axel Salto – Master of Stoneware»
Utstilling på SKMU i Kristiansand fra 21. april til 21. oktober.
Hun har valgt ut de nærmere 100 gjenstandene i utstillingen «Axel Salto – Master of Stoneware», som vises frem til oktober.
Tre stiler
Det var maler Salto helst ville bli – som ung mann møtte han Picasso og Matisse – men det er som banebrytende keramiker han blir husket. I en tid da funksjonalismens forenklede linjer gjorde seg gjeldende, vendte Salto blikket mot naturen og ga keramikken et organisk, vilt og ekspressivt formspråk.
– Salto ønsket å fange øyeblikket der noe er i endring, for eksempel plantenes spiring og vekst, sier Kroneberg.
Han definerte arbeidet i tre stiler: den riflede, knoppede og spirende stil. Den riflede stil kjennetegnes av linjer som er risset inn i selve godset, forteller Kroneberg; motivisk ligner det mønstre på blader, skjell eller fiskeskjeletter.
Den knoppede stil kjennetegnes av en sylindrisk grunnform med små halvkuleformede knopper, inspirert av oppbygningen til planter som ananas, mais og kongler. Knoppene tvinger glasuren til å løpe utenom, sier kuratoren, noe som gir en variert og levende overflate.
– Den spirende stil kom til litt senere og er villere i uttrykket. Her vokser tagger eller spisser ut av korpus, som torner som vrir og vender på seg.
Ikke gå glipp av noe!
Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.
Meld deg på herSamarbeid
Utgangspunktet for utstillingen er museets samarbeid med Ako Kunststiftelse og kunstsamler Nicolai Tangen, som i 2015 besluttet å overdra sin samling til SKMU.
Ifølge Kroneberg inneholder Tangen-samlingen den største private samlingen av Salto-keramikk, og dette er første gang arbeidene stilles ut.
– Det er stor spenning og interesse knyttet til samlingen, og utstillingen gir oss en første mulighet til å vise noen av de fantastiske verkene den inneholder.
I tillegg viser museet gjenstander lånt fra Clay Keramikmuseum Danmark, og bøker, originalskisser, tekstiler og papirer som Salto har designet.
* (Vilkår)