85-åringen David Hockney er blitt kalt Storbritannias mest innflytelsesrike nålevende kunstner, ja, faktisk også en av verdens viktigste nålevende kunstnere. Nasjonalt er han kjent som en litt eksentrisk og cheeky type, en som snakker fra leveren.
Etter 55 år mellom Los Angeles – der majoriteten av hans mest kjente bilder ble til – og England, erklærte Hockney i 2019 at han var ferdig med USA for godt. Siden midten av 2000-tallet har Hockney stadig reist til De britiske øyer og Yorkshire, og latt seg inspirere av lyset over heiene, av morgendisen, stillheten og av årstidene.
Parallelt har lerret og pensler fått sterk konkurranse av et relativt nymotens verktøy. For drøye ti år siden begynte han først å eksperimentere med digital fingermaling på Iphone, før han gikk over til den større Ipaden. Av The Art Newspaper er entusiasmen hans for ny teknologi beskrevet som «tenåringsaktig», men enkelte gamle vaner var likevel vanskelige å riste av seg.
– I begynnelsen glemte jeg at jeg ikke gjorde det på ordentlig, så jeg tørket fingrene mine på skjorten for å få vekk malingen. Jeg oppdaget selvfølgelig raskt at ikke var noe maling på dem, har han forklart i et intervju med CBC.
Nå samles 120 av disse digitale Hockney-tegningene mellom to permer i boken «My Window».
Dyrekjøpt
På 1960- og 1970-tallet menget Hockney seg med Hollywood-celebriteter og kunstnerfiff og levde et bohemsk liv, noe som også har preget en del av kunstnerskapet.
I 2018 ble verket «Portrait of An Artist (Pool with Two Figures)» (1972) solgt for 90 millioner dollar, i underkant av én milliard norske kroner, hos auksjonshuset Christie's. Maleriet ble det dyreste solgte kunstverket noensinne, av en person som fremdeles lever.
Året etter måtte Hockney likevel se seg slått av Jeff Koons da hans metallkanin «Rabbit» (1986) gikk for omkring to millioner dollar mer.
Lys i mørket
Fra et hus i Yorkshire har han observert og tegnet omgivelsene rundt seg, med de endringene som følger fra soloppgang til solnedgang, fra en årstid til den neste. Noen med regn på ruten, en sterk skrivebordslampe og en heisekran i horisonten, mens andre viser flerfargede, nærmest eventyrlige solnedganger.
Som et ekte arbeidsjern skriver han i boken at Ipaden gjorde det mulig for han å jobbe i mørket, fra det sekundet han våknet, uten at han trengte å forlate sengen.
– Når jeg tegner føler jeg meg en 30-åring. Det er først når jeg stopper at jeg kjenner hvor gammel jeg egentlig er, har Hockney fortalt til Channel 4.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.