Som vi kunne se under årets europamesterskap i fotball, kan denne idrettsformen være en arena for mange av livets følelser og samfunnets bevegelser. Nasjonal identitet, storpolitikk, menneskerettigheter, pseudoreligiøsitet, kjærlighet.
Fotball er også et interessant omdreiningspunkt for samtidskunst. Det beviser i alle fall det kresne britiske kunstbladet OOF Magazine, som gjennom syv fristende numre på forskjellig vis har vist hvordan det tradisjonelle spillet kan ha slik kreativ relevans, med kjente og fremadstormende kunstnere på innholdslisten.
Fakta: OOF Gallery
London-galleri viet samtidskunst om fotball. Åpnet 23. juli.
oofmagazine.com
Nå åpner folkene bak tidsskriftet også et fast galleri i London, etter å ha kuratert utstillinger forskjellige steder de siste tre årene.
Kunst og kommers
OOF Gallery er plassert i et verneverdig hus ved siden av det enormt dyre, nye stadionet til Tottenham Hotspur, i en ellers lite fjong del av Nord-London. På grunn av korona fikk stadionet aldri helt åpnet for massene, men ideen er at det skal være et opplevelsessenter for fotball, ikke bare et sted å se kamper. Et sted for future fans så vel som legacy fans.
Ironien i at galleriet har sin eneste inngang via stadionets gavebutikk, er tung og tydelig. Men dette spennet mellom utvikling av tradisjoner, små lokale levende fellesskap og kynisk storkapital, er jo for så vidt meget velkjent også i samtidskunstens verden. Det er også meningen at galleriets aktiviteter, inkludert residerende kunstnere, skal være med på å transformere en kulturelt noe sovende bydel.
Deformerte baller
Den første utstillingen heter «BALLS», og tar utgangspunkt i deformerte og rekontekstualiserte utgaver av den lille lærkulen som fortsatt er hele denne aktivitetens magiske kjerne.
– Hver kunstner har sabotert og manipulert fotballens essensielle funksjon og omformet den til noe spektakulært, noe som ikke er relatert til spillet. Disse skulpturene spenner over de siste 20 årene og er monumenter for personlige og politiske historier, barndomsdrømmer og begjær, sier medkurator Justin Hammond.
Store navn fra britisk kunst som Sarah Lucas, som for øvrig og passende nok har satt sitt preg på Ekebergparken i Oslo med den falliske skulpturen «Deep Cream Maradona», stiller ut sammen med nyere navn som Kieran Leach. Hans skulptur «The First Ball», som også er på omslaget av tidsskriftets seneste utgave, fremviser med sitt brutalt avkuttede ben og sin fattigfornemme Nike-sko de elementene av arbeiderklasseaggresjon som fortsatt er så tydelige blant idrettens fans.
*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.