Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Katinka Goldbergs nye bok tøyer grensene for det fotografiske mediet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Guro Aasaaren publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Fragmenter. Tegning, fotografier, kolasjer virker sammen i en symbiose i Goldbergs prosjekt. I «Bristningar» har hun for første gang inkludert tekstelementer. Designer Jan Rosseel har stått for utformingen av kunstboken.

Fragmenter. Tegning, fotografier, kolasjer virker sammen i en symbiose i Goldbergs prosjekt. I «Bristningar» har hun for første gang inkludert tekstelementer. Designer Jan Rosseel har stått for utformingen av kunstboken.

– For meg er fotografi litt som den sønnen som bare en mamma kan elske.

Det pågående fotoprosjektet «Bristningar» er andre del av kunstner Katinka Goldbergs trilogi om mellommenneskelige forhold. Nå er prosjektet, som hun har jobbet med siden 2012, samlet i en fotobok.

Fakta: Katinka Goldberg

Aktuell med fotokunstboken «Bristningar» på Journal forlag.

Boken er andre del i en trilogi.

Den er designet av Jan Rosseel. Goldbergs stefar Stig Lundgren har bidratt med alle malerier og tegninger i boken.

«Bristningar» er collager i grenselandet mellom skulptur og fotografi. Forvrengte, sammensatte kropper og elementer av tredimensjonale gjenstander. Former som kolliderer. Den amputerte kroppen som er satt sammen igjen. Goldbergs stefar Stig Lundgren har bidratt med alle malerier og tegninger i boken.

– For meg er fotografi litt som den sønnen som bare en mamma kan elske. Et litt stivt og kjølig medium som en må jobbe lenge med for å puste liv i. Jeg liker den utfordringen, sier Katinka Goldberg.

Ubehaget

For henne er «Bristningar» et personlig prosjekt, i likhet med første del i trilogien, «Surfacing». Denne gangen handler det ikke om moren, men er heller sentrert rundt farmoren. Mange av bildene i Goldbergs bok mangler ansikter, de skjules og byttes ut med hår eller andre elementer. Det er en tydelig distanse i bildene.

– Forholdet til farmoren min var komplisert. Denne grenseløsheten i relasjonen forsøker jeg å utforske i prosjektet. Hvor mye kan man ta bort uten å forsvinne? Hvor nær kan man gå før helheten glipper og nærheten blir til avstand?

Katinka Goldberg ser det som sitt ansvar å utforske vanskelig og nær tematikk i kunsten.

– Det som er viktig, er at man jobber med stoffet så lenge at det blir allmenngyldig og ikke handler om deg selv lenger. Det må vise frem noe større enn dine indre tanker. Kunst skal utfordre. Det mener jeg at er ansvaret vårt som kunstnere.

Lekent. Goldberg kombinerer sømløst forskjellige strukturer og elementer. Mose dekker skulpturens ansikt, mens hennes egen barneskrift svinger seg rundt fotografiet.

Lekent. Goldberg kombinerer sømløst forskjellige strukturer og elementer. Mose dekker skulpturens ansikt, mens hennes egen barneskrift svinger seg rundt fotografiet.

Jødiske røtter

Goldberg undersøker fotografiets tvetydighet, forteller hun, at fotografiet kan være både virkelighet og fiksjon.

– Fotografiet holder fast verden og gjør den tilgjengelig for oss i kraft av form. Samtidig er jeg bevisst på at den som holder kameraet, er den som forteller historien, sier hun.

Neste og siste del i trilogien heter «Shtumer Alef» og kommer neste år. Her tar Goldberg utgangspunkt i mormorens historie og sine egne jødiske røtter, og undersøker hvordan flukt og krigsminner påvirker generasjoner som kommer etter.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.