«Jeg malte reklameplakater over hver eneste kiosk i Brooklyn», skrev James Rosenquist (1933–2017) i sin selvbiografi. «Jeg kunne ha malt en Schenley-whiskyflaske i søvne.» Han beskrev 1950-tallet, da han var ung og jobbet som skiltmaler i New York: gigantiske reklameplakater, produktreklamer, de samme motivene om og om igjen.
Fakta: «James Rosenquist: Painting as Immersion»
Utstilling på Aros i Aarhus 14. april–19. august.
Men arbeidserfaringen kom ham til gode. I årene som fulgte, begynte han – i likhet med popkunstpioner Andy Warhol – å benytte seg av det kommersielle billedspråket for å lage kunst.
Stor kunst
Rosenquist tok utgangspunkt i nettopp reklamemalingen og skapte kunst som dels dokumenterte, dels kritiserte den amerikanske popkulturen. Også formatet etterlignet han: Mange av kunstverkene er enorme, gjerne tre til fem meter høye og ti meter lange.
Ett år etter at kunstneren døde, åpner museet Aros – den danske byen Aarhus’ stolthet – sommerutstillingen «James Rosenquist: Painting as Immersion». Den er bygget opp rundt tre av Rosenquists mest monumentale verk: Det overveldende «The Swimmer in the Economist» (1997–1998), som strekker seg over 27 meter, «Horizon Home Sweet Home» (1970), som tåkelegges med tørris, og «Horse Blinders» (1968), som nylig har vært gjenstand for et omfattende konserveringsarbeid.
Europas største
Noen av de kjempemessige panelmaleriene er bygget opp som hele rom, og ifølge kurator Lise Pennington er de store billedflatene «massive og overveldende, nærmest oppslukende». «Her blir man som tilskuer omsluttet av verket», siteres hun i museets presseskriv.
I tillegg til de tre nevnte verkene stilles dessuten 49 andre arbeider ut, noe som ifølge museet gjør utstillingen til den største presentasjonen av James Rosenquist i Europa til nå.
* (Vilkår)