Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Hvordan skaffet han all kunsten? Var det på lovlig vis?

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyunn Rishøi Hedemann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Portrett av Johan Munthe, ca. 1920, ukjent fotograf - - Foto: Bilder krediteres Dag Fosse / KODE.

Bergenseren Johan Munthe (1864–1935) droppet ut av skolen og dro til Kina. Det la grunnlaget for en av Europas største samlinger av kinesisk kunst.

– Han er en fascinerende mann, sier Jorunn Haakestad, førstekonservator ved bergensmuseet Kode og forfatter av den nyutgitte boken «Porselen og revolusjon» om generalen, kunstsamleren og eventyreren Johan Munthe.

Porselensfat. (Kangxi, 1662-1722).

Porselensfat. (Kangxi, 1662-1722).

Haakestad har i 20 år hatt ansvar for Kinasamlingen, som teller over 4500 østasiatiske gjenstander. 2500 av dem har Munthe donert, forteller Haakestad. På begynnelsen av 1900-tallet ble han nemlig general i den kinesiske hæren, og på grunn av sin rang og bekjentskapskrets hadde han god tilgang på kunst og kunsthåndverk.

Fakta: Porselen og revolusjon

Utvalgt - Porselen og revulosjon Jorunn Haakestad utgir boken «Porselen og revolusjon» om Johan Munthe, Kinasamlingens far - -

Biografi om Johan Munthe av Jorunn Haakestad. Utgitt på Fagbokforlaget.

fagbokforlaget.no

– Malerier, skulpturer, gjenstander av metall, porselen, jade, lakkarbeider og tekstil – tingene kommer fra hele det gamle Kina og spenner over en periode på 3500 år.

Hakkestad forteller at Munthe gjennom hele livet sendte kasser med kinesisk kunst hjem til Bergen. Etter hvert valgte han å donere samlingen til det som den gangen het Vestlandske Kunstindustrimuseum.

– Der er mange historier om Kinasamlingen, enkelte urovekkende: Hvilke gjenstander er originale og hvilke er kopier? Hvordan skaffet han all kunsten? Var det på lovlig vis? Jeg utforsker dette, sier Haakestad om boken.

*(Vilkår)