Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Riss. Liv Bugge har i samarbeid med innsatte samlet eksempler på merker i fengselet, som dette.

Riss. Liv Bugge har i samarbeid med innsatte samlet eksempler på merker i fengselet, som dette.

Hun har laget kunst av fengselsfuglenes skriblerier

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ingrid Røise Kielland publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Liv Bugge har foreviget de innsattes egne merker i fengselet.

I tegneseriene sitter fanger bak gitter og risper inn loddrette streker i veggen, én for hver dag. Den femte dagen risses en strek på skrått, sånn holder de tellingen, og kjedsomheten manifesteres inn i veggen.

Men også i dagens og virkelighetens fengsler setter fangene spor, selv om de heter innsatte og ikke har stripete klær. De risper, og tagger, de skjærer og lager hull. Det er disse sporene kunstner Liv Bugge (44) tok utgangspunkt i da hun fikk i oppgave av Kunst i offentlige rom (Koro) å utsmykke fengslene Ullersmo og Eidsberg.

Sammen med en gjeng innsatte saumfarte hun fengslene etter merker og spor. Bugge støpte dem inn i edel bronse, som igjen ble innfelt i fengselets betongvegger.

Fakta: «To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself»

Utsmykning i Ullersmo og Eidsberg fengsel
koro.no/prosjekter/ullersmo-fengsel-og-eidsberg-fengsel

Laget av kunstner Liv Bugge på oppdrag av Kunst i offentlige rom (Koro).

Deler av kunstverket kan også ses på Interkulturelt museum i Oslo frem til 20. januar.

Varmevegg

Et rutemønster utskåret på en skuff, en pinnemann med helleristnings-følelse, rissede skriblerier som: «SMURF 2014» er støpt i bronse, til sammen 76 bronseavstøpninger er nå å se i de to fengslene.

– Å bli satt i fengsel kan ses som et forsvinningsnummer, sier Liv Bugge, som har vært opptatt av at de innsatte likevel, ofte med aggresjon, klarer å skrive seg inn i fengselets overflate.

Hun tenker på arbeidet sitt som en slags arkeologisk kartlegging av alt mulig fra inskripsjoner til slitasje, som får en annen følelse og verdi når de havner i bronse, og blir stilisert.

Som en del av utsmykningen har Bugge også satt opp en varmevegg i luftegårdene, som i luftetiden holder samme temperatur som menneskehud.

– Fengslet er et sted utenfor samfunnet, og sånn sett er fengselsveggene membranen som skiller utenfor fra innenfor, en slags hud, sier Bugge.

I veggen. Merkene er støpt i bronse og felt inn i betongveggene i fengslet.

I veggen. Merkene er støpt i bronse og felt inn i betongveggene i fengslet.

Kunststraff

Hun føler sterkt for verket, forteller hun, mest fordi hun er takknemlig for all hjelpen hun har fått av de innsatte hun har jobbet sammen med.

– Jeg har opplevd dem som ekstremt sjenerøse med å dele sin hverdag.

Dagens fengsel, sånn generelt, har hun opplevd som hakket mindre «reformativt» enn det hun hadde ventet, med lite fritidsaktiviteter, elendig lønn – og ulik bruk av ekstrastraffer.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

– Og nå er kunsten din også blitt en del av straffen?

– He, he, det kan oppfattes som tilleggsstraff, ja, sier Bugge, men blir raskt alvorlig.

For henne var det viktig at utgangspunktet for kunsten var spor som fantes der allerede.

– Jeg har bare pekt mot noe. Og sånn som det er montert, er det lett å overse det, sier Bugge og forteller at kunsten ikke er montert inne i cellene, de innsatte er ikke «innesperret» med kunsten, den er for eksempel i korridorer, der folk går forbi.

For dem som per dags dato ikke er innsatt, er deler av verket også tilgjengelig utenfor murene, som en bok (en guide til de innesperrede verkene), og en film.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.