Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Delingsøkonomi. – Grunnen til at jeg finner Instagram så nyttig, er at det gir meg en frihet til å jobbe med det jeg selv ­ønsker, uten å tenke på økonomi, sier Henrik Uldalen. – Jeg har nå muligheten til å selge små studier og skisser på nettet gjennom som utgjør omlag 60 prosent av inntekten min, noe som frigjør meg fra presset fra gallerier om å lage kunst som selger.

Delingsøkonomi. – Grunnen til at jeg finner Instagram så nyttig, er at det gir meg en frihet til å jobbe med det jeg selv ­ønsker, uten å tenke på økonomi, sier Henrik Uldalen. – Jeg har nå muligheten til å selge små studier og skisser på nettet gjennom som utgjør omlag 60 prosent av inntekten min, noe som frigjør meg fra presset fra gallerier om å lage kunst som selger.

Denne kunstneren har en halv million følgere på Instagram

Tekst
Foto

Henrik Uldalen fant sitt kunstgalleri på Instagram.

– Det er litt paradoksalt at jeg har vært så opptatt av sosiale medier, når det jeg jobber med er det stikk motsatte; langtekkelig jobbing med oljemaling, sier kunstner Henrik Uldalen (29).

Fakta: Henrik Uldalen

Kunstner

@Paint­guide

@Henrik­aau

Med kontoene @Paint­guide (233.000) @Henrik­aau (270.000) når kunstneren ­Henrik ­Uldalen en halv million følgere på ­billeddelingstjenesten Instagram.


Med mer enn en halv million følgere på Insta­gram har Uldalen etablert seg som kunstner.

– Jeg kommer fra Asker i Norge, og alt jeg har gjort har vært basert på internett. Jeg har aldri møtt noen av kunstnerne jeg beundrer, aldri sett verkene deres i lev­ende live. Før nå.

Anledningen er Instagramkontoen hans, Paintguide, der han inviterer kunst­nere han liker til å styre kontoen i en uke hver. De poster verk av kunstnere som inspi­rerer dem, og i begynnelsen og slutten av uken poster Uldalen et av ­kunstnerens egne verker. Slik fylles Paintguide av ­in­spi­rasjon og ny kunst.

I skrivende stund har prosjektet 235.000 følgere, utstillingen har over 60 bidragsytere fra hele verden. Prosjektet er besøkt av Instagram, og omtalt av blant andre The Londonist, FAD Magazine, beautiful.bizarre Magazine, Juxtapoz, The Guardian, Wall Street International.

– Arbeidet med Paintguide har gitt meg muligheten til å møte kunstnere jeg alltid har beundret, sier han.

– Og så har jeg innsett at kunst ikke er noen konkurranse.

Instagramkontoen har bidratt til at han blir invitert til å åpne utstillinger ­verden over, fra London til Los Angeles, San Francisco og New York. Og til økt oppmerk­somhet rundt Uldalens arbeid.

– Det er lettere å få oppmerksomhet rundt kunsten min, og lettere å tjene pen­ger, skaffe gallerier. Men det gjør meg ikke lykkeligere, egentlig.

Fra instagram.com / @Henrik­aau

Fra instagram.com / @Henrik­aau

Fra instagram.com / @Henrik­aau

Fra instagram.com / @Henrik­aau

Fra instagram.com / @Henrik­aau

Fra instagram.com / @Henrik­aau


Henrik Uldalens egen konto på Insta­gram følges av enda flere enn Paintguide-prosjektet. Med den når han 265.000 personer med sin egen kunst.

– @Henrikaau har gjort at jeg har fått personlige utstillinger rundt om i verden, mens @Paintguide har gjort at jeg har fått mulighet til å kuratere i nye gallerier på grunn av denne kontoen, sier Uldalen.

– Jeg jobber for tiden mot en soloutstilling med Last Rites Gallery i New York

14. mai, samtidig som jeg kuraterer Paintguide 2 i Booth Gallery, New York til ­høsten.

Uldalen er selvlært kunstner, født i Sør-Korea, og adoptert til Norge da han var fem måneder gammel. Han likte godt å tegne som barn, men var først og fremst opptatt av å gjøre noe han var skikkelig god til. Han begynte som lærer. Men så oppdaget han oljemaling, og plutselig var han istand til å uttrykke det han alltid hadde ønsket.

– Jeg har alltid følt på meningsløshet. Jeg husker jeg lå i sengen da jeg var liten og tenkte: «Hva er egentlig vitsen med alt?» forteller han.

– Da besteforeldrene mine døde gikk det veldig hardt innpå meg, og jeg husker jeg bestemte meg for at jeg aldri skulle føle det sånn igjen. På en eller annen merkelig måte har jeg fått til det, sier Uldalen.

– Aldri siden har jeg hatt sterke følelser, hverken positive eller negative. I kjølvannet av det har alle disse ideene og konseptene blusset opp og gjort seg gjeldende. Det er en slags søken etter å komme tilbake til et emosjonelt og rikere liv. Jeg ­håper det dukker opp snart.

Bildene hans er drømmende og atmosfæriske, klassisk figurative oljemalerier fulle av følelser, malt med nitid presisjon. Uldalen har måttet jobbe hardt for kar­rieren, i en tid der slike malerier ikke har vært kunstverdenens heteste tema.

– Jeg føler jeg har modnet, jeg vet ikke når det skjedde. Men nå bryr jeg meg lite om hva andre synes om kunsten min. Jeg er blitt mye mer opptatt av å uttrykke noe meningsfullt for meg selv.

Han tenker.

– Men så har jeg også fått dette ekstrakallet med å dele det jeg ser på som god kunst til omverdenen. Det er stort sett det. Ingen klare ambisjoner. Bare å nyte det jeg gjør og være komfortabel med meg selv, sier han.

– Men det er ikke bare bare, det heller.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.