Det startet på sett og vis med en latterkule, i en hotellresepsjon i Kassel, i 2012.
Ett eller annet – hun husker ikke hva – fikk gallerist Kristin Hjellegjerde til å hikste høyt, noe som fikk en annen gjest til å glise, som smittet enda en, og så sto de plutselig der, alle sammen, og lo, forteller hun. En av dem viste seg å være den anerkjente kuratoren og professoren Salah Hassan, og neste morgen ba han henne til frokostbordet sitt.
– Så sa han at «når du åpner galleriet ditt, skal du vise afrikansk kunst», sier Hjellegjerde, som straks skulle åpne sitt første galleri i London.
– Jeg svarte bare: «Ok, virkelig?» For jeg hadde ikke tenkt over dette, men han plantet et frø i meg, sier hun.
– Og så begynte jeg bare å undersøke.
Fakta: Kubatana
Utstilling på Vestfossen Kunstlaboratorium fra 4. mai til 22. september.
Samler 34 kunstnere fra 19 afrikanske land.
Utstillingstittelen er et ord fra Zimbabwe-språket shona og kan oversettes med fellesskap, enighet eller forsoning, ifølge katalogen.
Kuratert av den londonbaserte galleristen Kristin Hjellegjerde.
Trodde ikke på det
Siden da har Kristin Hjellegjerde åpnet galleriet i London, enda et i Berlin, og saumfart flere afrikanske samtidskunstscener etter talenter – en syv år lang og nitid undersøkelse som nå skal resultere i det som omtales som en av Skandinavias mest omfattende presentasjoner av afrikansk samtidskunst, på Vestfossen Kunstlaboratorium.
Da Hjellegjerde først startet å vise afrikansk kunst på galleriet, var det samlere som sa til henne at dette ikke kom til å gå.
– De sa at kunstnerne måtte bo i New York, London, Berlin – i en stor kunstby – for å kunne gjøre det stort, og jeg svarte at «det tror jeg virkelig ikke på».
Og særlig disse siste syv årene har hun observert hvordan afrikansk samtidskunst har gått fra å være «lite synlig på den globale kunstarenaen til å oppleve en kreativ eksplosjon», skriver hun i en tekst til utstillingen.
Det man elsker
Å gi et enhetlig bilde av en verdensdels samtidskunst er umulig, og det er heller ikke denne utstillingens ambisjon, heter det i katalogen. Den viser snarere resultatet av Hjellegjerdes mange studieturer og egne undersøkelser, og samler til sammen 34 kunstnere fra 19 afrikanske land. Blant dem er ghanesiske Serge Attukwei Clottey, som vil dekke deler av utstillingslokalet med et stort fasadeverk, maliske Abdoulaye Konaté, som viser tekstiler, og den anerkjente sudanske kunstneren Ibrahim El-Salahi. Den over tre meter høye treskulpturen hans er heist inn i lokalene med kran, sier Hjellegjerde, og det er nesten så hun ikke forstår hvordan det hele har gått til, men det er sånn det skal være:
– Man gjør bare det man elsker å gjøre, sier hun.
– Og finner samarbeidspartnere som kan gjøre drømmene virkelige.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.