– Jeg synes jo det er kult at vi er så opptatt av å vokse ansvarlig, sier ledestjerne Adriana Alexandre Klepsvik (32), som er bærekraftsansvarlig for smykkehuset Tom Wood.
Hun fikler litt med en stor sølvring på fingeren. Både den, ørepynten og halskjedet hun bærer, er designet av merket hun nå jobber for på sjette året.
Nå lages alle Tom Wood-produkter av 100 prosent resirkulert gull eller sølv.
– Vi så en mulighet for å redusere våre smykkers miljøpåvirkning betydelig ved å bytte til resirkulerte metaller. Resirkulert gull, sølv og rhodium har over 90 prosent lavere karbonintensitet enn tradisjonelt utvunnet metall, sier hun.
Hun legger til at smykkebransjen tradisjonelt er en veldig lukket bransje. Målet er å gjøre den mer transparent.
– Vi har full åpenhet om fabrikkene vi samarbeider med og klimaregnskapet vårt, og vi streber etter full sporbarhet på alle råmaterialer.
Klimaregnskapet deres viser at selskapet reduserte det samlede utslippet med 22 prosent fra 2022 til 2023.
– Tom Wood har helt siden starten i 2013 hatt en bærekraftig designfilosofi, men da vi i 2019 bestemte oss for at bærekraft skulle gjennomsyre hele organisasjonen, fantes det ikke et klart rammeverk rundt dette i vår industri. Det manglet både standarder, reguleringer og et felles språk, forteller Klepsvik, som de siste årene har gått i bresjen for å få dette på plass.
Dét har flere merket seg – også internasjonalt.
Lille Tom Wood med 37 ansatte, som har kontorer og visningsrom på Grünerløkka i Oslo, ble invitert inn i varmen av de virkelig store eksklusive selskapene. Som klart minste merkevare er de med i sammenslutningen Watch & Jewellery Initiative 2030, det ledende globale bærekraftsinitiativet for smykkeindustrien, grunnlagt av Cartier og Kering-gruppen, med medlemmer som IWC, Chanel og Pandora.
– Akkurat det er jeg superstolt av! sier Adriana Alexandre Klepsvik.
Fakta: Adriana Alexandre Klepsvik
Født i 1992.
Oppvokst i Stavanger, bor i Oslo.
Bærekraftsanvarlig for smykkehuset Tom Wood.
Har en master i samfunnssikkerhet fra Universitetet i Stavanger.
Skogbranner, fotball og psykologi
Hun ble født i Oslo, med portugisisk mor og norsk far, og vokste opp i Stavanger. Gjennom hele oppveksten og frem til nylig har hun spilt fotball aktivt. Det tok henne til studier i USA på stipend, der hun fullførte en bachelor i psykologi.
– Jeg ble aldri psykolog, men har alltid vært interessert i psykologi og mennesker, forteller hun.
Da hun kom tilbake til Stavanger, valgte hun master i samfunnssikkerhet. Her ble klimaengasjementet født. Klepsvik studerte alle mulige sektorer, og gang på gang så hun det samme: Den største sikkerhetsrisikoen som dukket opp på radaren, var klimakrisen.
I 2017 omkom 66 mennesker i store skogbranner i Portugal, like ved der besteforeldrene til Adriana Alexandre Klepsvik bodde. Mer enn 250 ble skadet, i det som er den verste katastrofen i Portugals nyere historie. Hun bestemte seg for å skrive masteroppgave om skogbrannene, som var forårsaket av klimaendringene.
– Veldig mye av det jeg har drevet med opp gjennom årene, har formet meg og bidratt til at jeg jobber med bærekraft, sier hun.
Hun ramser opp:
– Idretten har gjort meg konkurransedrevet og resultatorientert, psykologien har gjort meg nysgjerrig på hva som engasjerer og motiverer mennesker, og masteren min har gitt meg en analytisk tilnærming til bærekraft og klimakrisen.
Big in Japan
I 2013 etablerte siviløkonom og designer Mona Jensen smykkemerket Tom Wood. Ektemannen Morten Isachsen sluttet seg til foretaket året etter.
Et tiår senere har Tom Wood en omsetning på 115 millioner kroner, et titall millioner i overskudd – og smykkene selges hos noen av verdens mest eksklusive design- og konseptbutikker. Flaggskipsbutikken ligger i Øvre Slottsgate i Oslo, og for et år siden åpnet Tom Wood en ny flaggskipsbutikk på 330 kvadratmeter i Tokyo i Japan, et av de viktigste markedene deres.
– Det er jo ganske sprøtt at et lite norsk selskap kan bli så stort i Japan, men man må tørre å sette seg litt hårete mål, sier Klepsvik.
– Når man har store ambisjoner, gjør det jobben litt morsommere. Dessuten er det ekstra gøy når vi lykkes.
Smykkene er inspirert av naturen, skulpturelle gjenstander, arkitektur og historie. Håndverk står sterkt i den japanske kulturen, forklarer hun. Japanerne er spesielt opptatt av ting som er solide, har høy kvalitet og varer lenge. Derfor er Klepsvik glad for at de har trykket Tom Wood-produkter til sitt bryst, og at Japan nå er deres største marked.
I tillegg har smykkemerket forhandlere i blant annet USA, Kina, Sør-Korea, England, Frankrike og Italia, og selges blant annet på Dover Street Market i London og KITH i New York.
Markedet her hjemme står i 2024 for i underkant av ti prosent av inntektene.
Mona Jensen eier 21,4 prosent av aksjene i selskapet, det samme som daglig leder Morten Isachsen. Majoritetseier er Driv Kapital Fund.
Føler på et ansvar
– Hvorfor er bærekraftssatsingen mer enn et salgsfremmende begrep?
– Fordi vi har integrert bærekraft i forretningsmodellen, i verdiene våre, i strategien og ned i hver avdelings målsetninger og gjøremål. Ikke fordi vi må, men fordi vi føler på et ansvar for å gjøre det, svarer Klepsvik.
Med kommersiell suksess kommer et ansvar for å ta bevisste valg, fortsetter hun – og peker på at økonomisk vekst ofte fører til økte utslipp.
– Men vi gjør vårt ytterste for å minimere vår påvirkning. Vi velger partnere med omhu og tar aktive valg for å redusere utslipp, blant annet gjennom bruk av sustainable aviation fuel, elektriske budbiler, resirkulerte edelmetaller i smykkeproduksjon, resirkulerte materialer i emballasje, samt ansvarlige byggeprosesser for butikkene våre. I tillegg arbeider vi kontinuerlig for en mer transparent verdikjede, med mål om å øke sporbarheten for alle materialer hvert år.
Tom Wood kjøper materialer fra leverandører som er ledende innen resirkulering av metaller. De resirkulerte materialene kommer fra kilder som elektronisk avfall, ubrukte produkter som batterier og katalysatorer, industriavfall og produksjonsrester.
– Disse raffineriene sørger for at både edle og ikke-edle metaller kan gjenbrukes på en miljøvennlig måte, noe som bidrar til å redusere avhengigheten av nyvinning, sier Klepsvik.
Siden 1. januar 2022 har Tom Wood vært transparente om hvor hvert produkt lages, noe som vises i både nærbutikken, på nettstedet og i deres bærekraftsrapport.
– Vi er svært selektive i valg av fabrikker og samarbeider kun med de som er sertifisert av Responsible Jewellery Council (RJC), sier Adriana Alexandre Klepsvik.
RJC-sertifiseringen sikrer etisk forsvarlig produksjon ved å stille strenge krav til menneskerettigheter, arbeidsforhold, miljøvern og forretningsetikk gjennom hele leverandørkjeden.
I 2023 ble også Tom Wood sertifisert av RJC, noe som garanterer samme standard fra fabrikk til fabrikk.
– Vi har tette relasjoner til fabrikkene. Flere av dem har vi jobbet med siden oppstarten, og vi besøker dem minst én gang i året.
Fakta: Ledestjerner 2024
D2 og Dagens Næringsliv løfter frem ledestjerner som gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper bidrar til å gjøre verden litt bedre.
I 2024 vil D2 presentere en ny ledestjerne i måneden, med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål, og tett knyttet til arbeidsliv, innovasjon og karriere. Det er ingen aldersgrense for hvem som kan være ledestjerne.
Har du tips til noen som bør være ledestjerne? Send innspill til ledestjerner@dn.no.
Ledestjerner presenteres i samarbeid med Ragn-Sells, PwC og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås.
Vil lære mer og inspirere andre
Overgangen til resirkulerte metaller har vært en toårig reise, fra 18 prosent resirkulert i 2021, til 100 prosent i 2023, noe som har redusert Tom Woods CO2-utslipp per produsert produkt med 78 prosent, ifølge Klepsvik.
Men selv om selskapet har lykkes med mye, har ikke bærekraftsprosjektet vært uten utfordringer, medgir hun.
– Bransjen har ikke alltid hatt det beste rykte på seg, og ofte med god grunn.
Gruveindustrien står for enorme klimagassutslipp, er storforbruker av helse- og miljøfarlige kjemikalier, forårsaker store miljøødeleggelser og knyttes til menneskerettighetsbrudd mange steder i verden.
– Men det gjøres mye godt arbeid og løsningene er flere og bedre for hvert år, enten det er å forbedre eksisterende løsninger eller innovere. Mye av løsningene ligger i reguleringer, men som merkevare ligger det også et ansvar for å kommunisere rundt arbeidet som gjøres. Vi må forklare hva vi gjør og ikke være redde for å snakke om utfordringene vi står overfor, sier Klepsvik.
Hun mener smykkebransjen bør være transparent både rundt tingene man får til, men også de tingene som er krevende.
– Det er der det butter imot – at vi må tørre å tenke nytt, legge inn ressurser og invitere til samarbeid. Det er også når ting er vanskelige at mulighetene ofte er størst, sier hun, og understreker at hun er optimistisk på bransjens vegne.
Hun går gjennom kontorlandskapet, i syvende etasje i det nyoppussede kontorbygget i Millskvartalet på Grünerløkka i Oslo. Interiøret er minimalistisk og stilfullt møblert med designmøbler fra Fogia. I store montre er smykkekolleksjonen utstilt. Det glitrer i gull og sølv: ringer, ørepynt, halskjeder og armbånd. Bestselgeren er fortsatt den moderne tolkningen av historiske signetringer, det aller første produktet de startet med i 2013.
Selv mener Klepsvik at Watch & Jewellery Initiative 2030 er en løsning flere industrier burde kopiere.
– Det er veldig uvanlig å få konkurrenter inn i samme rom og bli enige om hvordan man skal samarbeide. Her er vi over 20 merkevarer som prøver å gjøre industrien vår mer bærekraftig!
Klepsvik understreker at ambisjonene om bærekraftig vekst vil fortsette.
– Det vi har fått til i Tom Wood, hadde ikke gått uten støtte fra ledelsen eller entusiastiske kolleger som vil gjøre en forskjell. Vi har bygget en kultur hvor alle avdelinger jobber mot målet om å bli ledende på bærekraft i industrien.
For henne personlig er det to ting som gir mest motivasjon når hun står opp om morgenen: læring og påvirkning.
– Jeg er ekstremt nysgjerrig, jeg vil lære nye ting hele veien. Hvis du spør meg hva som er ambisjonene mine på sikt, vil jeg nok svare det samme om ti og 20 år som jeg gjør i dag: Jeg vil at hverdagen min skal fylles av læring, og at arbeidet mitt skal utgjøre en forskjell – uansett hva jeg gjør.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.