Kaffefiltre, plastfolie, sugerør, servietter og grønnsakemballasje, listen over det som havner i søppelet etter én gangs bruk er lang. Hvert år kaster hver og én av oss rundt 101 kilo plast, mye av det er engangsprodukter, som kanskje gjør hverdagen enklere, men som også kan skade miljøet. Det ville Alexander Bakke (22) gjøre noe med.
– Vi bruker så sinnssykt mye engangsprodukter. Målet er å gjøre zero waste-filosofien enklere og mer tilgjengelig for alle, forteller Bakke.
Gründeren satset konfirmasjonspengene på Concept Zero, en bedrift som skal bidra til at folk kaster færre kaffefiltre og andre engangsprodukter i søppelbøttene hjemme.
Hvem bør bli årets ledestjerne 2021? Stem på din favoritt her.
Fakta: Alexander Bakke
Født i 1999. Bosatt i Oslo.
Grunnlegger av zero waste-selskapet Concept Zero. Produktene selges i ti forskjellige land, og i over 500 butikker.
Startet Concept Zero for tre år siden. Brenner for bærekraftig produksjon, og ønsker å vise at det går an å drive en bedrift med gode marginer med bærekraft som viktigste prinsipp. Selskapet er sertifisert av blant annet Fair Trade, GOTS, ISO og B Corporation.
Forbruket av energi i industrisektoren og transportsektoren står for enorme klimagassutslipp. Dette er utslipp «retail»-industrien også i stor grad er ansvarlige for. Bakke vil bane vei for at bedrifter tar ansvar for hele produksjonskjeden til produktene sine.
Millionomsetning
En bratt vindeltrapp fører oss helt til toppen av en gammel bygård på Majorstuen i Oslo, der Bakke leier sammen med en kompis. Leiligheten er fylt med krimskrams og bøker som vitner om et liv fylt med reising.
Alexander Bakke har vokst opp på Vettakollen i Oslo, men var bare syv år første gang han ble tatt ut av skolen for å bo på andre siden av kloden. Siden den gang har han bodd fire ganger i Pune og Mumbai i India, der han også gikk på videregående.
– Jeg tror endringene i miljø har gjort at jeg har sett at det finnes flere måter å gjøre ting på. Det har nok gjort meg litt mer kritisk til de rammene og normene samfunnet har, sier Bakke og slenger seg ned i en hvit sofa midt i oppholdsrommet.
Kontrasten til hvordan de fleste jevnaldrende lever er stor. Mens mange fortsatt studerer, driver Bakke millionbedrift. Det er gått tre år siden startet han Concept Zero. Etter litt over to års drift, omsatte han i fjor for 4,8 millioner fordelt på Norge og Danmark, opp fra 1,3 millioner i 2019.
Familie og venner var ikke særlig overbevist i starten.
– Jeg husker at jeg hadde en samtale med familien, som kanskje heller så for seg at jeg skulle studere, «fremfor å sysle med de greiene her». I starten ble nok ikke konseptet tatt veldig seriøst, verken av familie eller venner, sier han.
Fakta: Ledestjerner 2022
D2 og Dagens Næringsliv presenterer 30 personer under 30 år som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.
2022-kåringen er basert på at leserne har nominert sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury plukket ut 30 ledestjerner, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål.
I høst vil juryen, sammen med leserne, kåre Årets ledestjerne blant disse 30. Les mer om kåringen på DN.no/ledestjerner2022.
Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells, PwC og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås (NMBU).
Startet i det små
Bakke hadde lenge irritert seg over den enorme mengden engangsprodukter vi brukte, men slet med å finne gode alternativer. Det var et plastsugerør som skulle få ballen til å rulle for selskapsideen.
– Det er jo utrolig klisjé, he-he, men som 19-åring var Instagram-feeden min full av bilder som viste mye av plastproblematikken i verden. Ofte en eller annen skilpadde som hadde fått et sugerør i nesen. Bildene trigget noe i meg, forteller Bakke.
Vel hjemme i Norge etter videregående, tok han kontakt med noen familievenner i Mumbai som var stålprodusenter. Han fikk laget og tilsendt noen sugerør. Med ett produkt i bagasjen gikk han rundt og møtte butikkeiere over hele Oslo og Bergen, og kjørte til gårdsbutikker for å selge inn stålsugerørene. Siden har han bygget bedriften stein på stein.
– Jeg ramlet inn i «retail»-markedet som en naiv 19- åring som ikke hadde peiling på hvordan markedet fungerte. Jeg måtte finne ut av alt selv, men det har nok også gitt noen fordeler. Jeg så ikke så mange restriksjoner og begrensninger. Det har nok gjort at jeg ikke bare følger strømmen, forklarer han.
Concept Zero leverer nå til rundt 500 butikker spredt over Nord-Europa. Alt fra små og uavhengige butikker til noen av Europas største kjøkken og interiørkjeder.
Målet er å bytte ut engangsprodukter med produkter som varer lengre. Derfor selger de alt fra glassugerør til gjenbrukbart kaffefilter, bakepapir og grønnsaknett av økologisk bomull.
– Vi er fortsatt en bedrift som selger ting, og på den måten bidrar til økt konsum. Det er derfor viktig for meg at vi har få produktkategorier, og at alle produktene våre reduserer hverdagens forbruk.
3. juli blir det forbudt med engangsartikler av plast i Norge. Bakke er ikke spesielt opptatt av om dette gir ham økt fortjeneste, han mener at alle engangsprodukter, plast eller ei, bør forbys.
– Målet burde være å få ned konsumet generelt, supplerer han.
Gründer hele tiden
Selskapet vokste fort, og han spurte etter hvert en dansk venninne om hun var interessert i å gjøre litt det samme som ham: å dra rundt i butikker og teste responsen i danske butikker.
– Så da gjorde vi det sammen, sier han.
Veien ble alt annet enn strømlinjeformet.
Da den danske filialen var født, kjørte han selv til Århus med blant annet et lass glass- og stålsugerør. De hadde ikke marginer nok til fraktkostnadene, og i begynnelsen fikset og ordnet de mye av pakkingen og transporten selv.
– Hadde jeg visst hvor mye jobb det var, og hvor vanskelig og tidkrevende det er å få en retail-bedrift til å gå rundt og vokse på en bærekraftig måte, så vet jeg ikke om jeg hadde startet Concept Zero på nytt, ha-ha … Eller, det hadde jeg sikkert, men jeg hadde nok tenkt meg om et par ganger til, i hvert fall. For i snitt så jobber jeg nok 14 timer om dagen, sier han.
Sofaen er det eneste stedet i leiligheten hvor Bakke og romkameraten er blitt enige om at det ikke skal være noen «zero waste-greier». Sofaen er gründerfri sone. Ellers tar produktutviklingen opp alle overflater.
– Vi har ikke hatt en eneste middag på spisebordet på veldig lang tid, vi sitter ofte på gulvet fordi det er så mye ting. Romkameraten min må leve med mye kaos, sier han lattermildt og peker mot spisebordet på andre siden av det luftige loftsrommet.
Fakta: Juryens begrunnelse
Ikke bare har Alexander Bakke en god idé, han har også bygget opp et bærekraftig merke som du som forbruker kan kjøpe. Med sine 22 år har Bakke og Concept Zero rukket å levere bærekraftige alternativer til engangsprodukter til over 500 butikker. Vi gleder oss til å se hva han får til fremover.
Generasjonsskifte
Bakke er opptatt av at yngre tar plass i næringslivet, og tar initiativ til prosjekter som utfordrer dagens bedriftsholdninger.
– Normene i næringslivet er ofte satt av tidligere generasjoner som er blitt lært opp til å drive firmaer hvor vekst- og profittmaksimering står i sentrum. Det er ikke godt nok i 2021! sier han.
Bakke forteller at han bruker lang tid på å reise rundt og finne riktige produsenter og materialer som lever opp til selskapets etikk- og bærekraftstandarder.
Normene i næringslivet er ofte satt av tidligere generasjoner som er blitt lært opp til å drive firmaer hvor vekst- og profittmaksimering står i sentrum. Det er ikke godt nok i 2021!
Alexander Bakke – gründer av Concept Zero
– Jeg synes man snakker altfor lite om produksjon, og for mye om estetikk og ting som egentlig kommer etter produksjonen. Det er lett å kamuflere lite bærekraftig produksjon ved å reklamere med at emballasjen er resirkulert. Det er frustrerende hvor mye grønnvasking det er i bransjen, forteller han og sukker.
Concept Zero sørger blant annet for at 60 prosent av leverandørene deres er bedrifter som eies av kvinner eller underrepresenterte grupper, og at arbeiderne deres er sikret minstelønn og grunnleggende rettigheter.
Materialene de bruker skal kunne gjenbrukes lenge, og ikke inneholde farlige kjemikalier. Samt at produktene skal ha effektiv ressursbruk gjennom lavt vannforbruk og lavt karbonavtrykk. De er en karbonnøytral bedrift, som betyr at CO2-utslipp ett sted skal kompenseres med redusert utslipp et annet sted.
– Det er klart at dette gir oss lavere marginer, men …
Han stopper opp og ser ut i luften.
– Jeg tenker at det er vårt ansvar å bygge en bedrift som ikke tar de enkle løsningene. Så får vi heller jobbe hardt med markedsføringen så vi får bedre marginer gjennom gode salgsvolumer.
Fortsatt sulten
Bakke forteller at de brukte ett år på å finne en leverandør i Tyrkia, drevet av to kvinner, som produserer bomull uten sprøytemidler eller insektmidler, og som reduserer vannforbruket med opp til 96 prosent i produksjonen.
Hele hans liv har de seneste årene vært sentrert rundt Concept Zero, men Bakke føler seg ikke mett ennå.
– Jeg er ikke fornøyd slik selskapet er nå. Vi jobber alltid for å forbedre oss, og har et mål om ikke bare å være karbonnøytrale, men i løpet av 2023 også generere mer energi enn vi bruker. Å være en samfunnsbevisst bedrift betyr også å bidra med at verden går i pluss, ikke bare i null, sier han.
– Concept Zero i seg selv er ubetydelig i den store verden. Målet er at vi inspirerer til en form for klynge av bedrifter som tenker nytt.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.