Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Alle gode ting er 24. Da stillingen hans forsvant i forbindelse med omorganisering, måtte Wim Van Overvelt finne på noe annet. Resultatet er blitt en adventskalender, der hver luke skjuler en god gjerning.

Alle gode ting er 24. Da stillingen hans forsvant i forbindelse med omorganisering, måtte Wim Van Overvelt finne på noe annet. Resultatet er blitt en adventskalender, der hver luke skjuler en god gjerning.

– Med denne kalenderen samler vi mange i en slags juledugnad

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Blikstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Advent for Alle er en slags omvendt julekalender.

­

– Organisasjonene oppfordrer oss til solidaritet som privatpersoner, men det er ikke så mye solidaritet mellom dem – alle jobber jo for sin sak. Med denne kalenderen samler vi mange i en slags juledugnad, og det er ganske unikt.

Fakta: Advent for alle

Adventskalender der ti kroner per dag går til 24 forskjellige organisasjoner. Bak initiativet står Wim Van Overvelt.

adventforalle.no

Det sier Wim Van Overvelt (39), som står bak adventskalenderen Advent for Alle, der hver luke skjuler en god gjerning: Hver kalenderdag går ti kroner til en organisasjon som Regnskogfondet, Frelsesarmeen, Blå Kors, Sykehusklovnene, Mental Helse Ungdom og Norges Blindeforbund.

Det hele startet med en kjip vår.

– Jeg skled på isen da jeg skulle hente datteren min i barnehagen, og ble sykmeldt. Så forsvant stillingen min i forbindelse med omorganisering, og jeg måtte finne på noe annet, sier Van Overvelt, som er fra Belgia, men har bodd i Norge i åtte år.

Tenk stort

Tidligere hadde han blant annet jobbet med å selge årskalendere for ideelle organisasjoner, og ideen om å lage en adventskalender startet som et hobbyprosjekt.

Van Overvelt tok et møte med Norges Innsamlingsråd, en bransjeorganisasjon for norske organisasjoner som driver innsamlingsarbeid for å finansiere sine prosjekter, og så begynte han å kontakte ulike organisasjoner.

– Alle var positive og jeg måtte tenke større, sier han.

I løpet av fem sommeruker ble 200.000 kroner samlet inn via crowdfunding, før kalenderen kunne trykkes i 30.000 eksemplarer, på papir av ikke-tropisk tømmer – det var et krav fra Regnskogfondet. 240 kroner per kalender går uavkortet til de 24 organisasjonene, mens 59 kroner går til trykking, markedsføring og daglig drift.

– Prisen er bestemt ut fra at mange skal kunne tenke: Dette er noe jeg har råd til. Jeg synes også det er fint at de mindre organisasjonene får like mye som de store, sier Van Overvelt.

Én om dagen. – Jeg har prøvd å unngå religion og politikk, sier Wim Van Overvelt om organisasjonene som er valgt ut til adventskalenderen.

Én om dagen. – Jeg har prøvd å unngå religion og politikk, sier Wim Van Overvelt om organisasjonene som er valgt ut til adventskalenderen.

Skolekalender

Bak hver luke står en konkret setning om hva de ti kronene bidrar med, for eksempel «I dag sørger du for at flere volds- og overgrepsutsatte barn i Norge får hjelp», sammen med en nettadresse til organisasjonen, der man kan lese mer, og kanskje få lyst til å støtte den videre.

– Jeg valgt ut organisasjoner som enten er godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem av Norges Innsamlingsråd. Jeg har også prøvd å unngå religion og politikk, sier Van Overvelt, som trodde at ideen hans var unik – helt til han googlet den.

– Det finnes noe lignende i Storbritannia, og jeg har snakket med dem om deres erfaringer, sier han.

– Der er det visst mange kalendere som ender opp på skoler, hvor de åpner en luke hver dag og snakker om hva som skjer i verden. Det hadde vært fint å få til også i Norge.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.