Med rosa rygg, ren estetikk og en iøynefallende japansk blomsteroppsats på forsiden, ser Broccoli ut som et vanlig, stuebordvennlig pyntemagasin. Men den som ser nøyere etter, legger merke til at ikebana-arrangementet (japansk blomsterkunst) er satt sammen av blomster og karakteristiske hampblader.
Fakta: Broccoli
Gratismagasin om cannabis for kvinner.
Man betaler selv frakt, som er lik pris uansett hvor i verden.
Aktuell med andre utgave som slippes i mars.
– Vi forsøker å finne en balanse mellom vakkert og «weird», sier redaktør Anja Charbonneau.
Etter å ha lekt med ideen i over ett år, så den tidligere kreative lederen i hipsterblekka Kinfolk sitt snitt til å lage et nytt nisjémagasin og startet Broccoli, et estetisk magasin om cannabis for kvinner.
– Kinfolk har en veldig spesifikk estetikk med dempede farger og en ro. Med Broccoli har jeg mulighet til å være litt rarere og mer eksperimentell i uttrykket. Vi kan også dekke langt mer politiske og uvanlige temaer.
I blåsten
De seneste årene har en legaliseringsbølge sveipet over Nord-Amerika. I løpet av 2018 vil den grønne planten bli lovlig i hele Canada, og allerede i åtte amerikanske stater er det lov å kjøpe og selge cannabis til rekreasjonsbruk.
I tillegg er planten lovlig i 29 stater til bruk av medisinske årsaker. Det er ifølge en rapport fra New Frontier Data ventet at den legaliserte marihuanaindustrien vil omsette for 11,2 milliarder dollar innen 2020, og at den vil skape bortimot en kvart million nye arbeidsplasser. I tillegg kommer den medisinske.
– Jeg håper at den voksende cannabisindustrien kan bli bygget opp på en måte som verdsetter likestilling, slik at vi får se flere kvinner og fargede mennesker i sjefsposisjoner, sier Charbonneau.
– Jeg er glad for å se at legaliseringen åpner for muligheten til mer forskning. Cannabis er en fascinerende og kompleks plante med mange bruksområder, og jo mer vi lærer, dess bedre kan vi bruke den til å hjelpe mennesker, sier Charbonneau.
Grønn kultur
«Rolling up my broccoli», synger artistene Dram og Lil Yachty i musikkvideoen til hiphoplåten « Broccoli». Det er lettkledde, naturlige kvinnekropper, mye twerking og brokkolikvaster. Grønnsaken er magasin-gründernes favorittkodeord for marihuana og ble et enkelt navnevalg.
– Vi liker det fordi det er grønt, noen ganger ser plantene like ut og fra et typografisk ståsted er det et veldig elegant ord.
Broccoli er eid av kvinner, drevet av kvinner og skapt av kvinner. Et viktig poeng har hele veien vært at magasinet skal være gratis, uten at det går på bekostning av kvalitet eller estetikk.
– Å lage et gratismagasin er viktig for vårt prosjekt, fordi vi mener at cannabis og cannabismedier burde være tilgjengelige. Broccoli er finansiert av merkevarepartnere, gjennom annonsering og sponset innhold.
Hummer og kanari
Magasinet kommer ut tre ganger i året og undersøker den moderne «stoner»-kulturen gjennom en kulturell og kunstnerisk linse. Det er lagt vekt på at ambisiøse kreative kvinner også røyker marihuana.
Alle artiklene i bladet handler ikke om planten direkte, men temaene de tar opp har gjerne en estetikk som appellerer til brukere. De tar også opp mer alvorlige og politiske temaer som war on drugs.
I første nummer kunne man, i tillegg til nevnte blomsteroppsats laget av Instagram-floristen Amy Merrick, lese om alt fra amerikansk-koreanske «smoke-wear», den svenske kunstneren Hilma af Klint, kvinner i cannabisindustrien og psykedeliske insekter, pop kunst-nonner og tradisjonell meksikansk lysstøping. Sistesiden tar for seg cannabis-horoskoper.
– Vakkert design er med på å pirre folks interesse, og kan gjøre det mer komfortabelt og akseptert å snakke om cannabis, og det er viktig, sier Charbonneau.
Ikke gå glipp av noe!
Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.
Meld deg på her