– Estetikk er viktig for meg, det har det alltid vært. Det er essensielt hvor man hviler blikket, for det du velger å se på gjør mye med deg. Det handler om å skape en harmoni, sier Erlend Birkeland (53).
Han seilte inn i teaterlivet mens han gikk på kunstakademiet, og har ikke valgt å la vinden føre ham noe annet sted siden.
Fakta: Erlend Birkeland
Stiltips: – Vær bevisst!
– Jeg ble ekstremt fascinert av forgjengeligheten ved teater. Man bygger svære greier og så, etter tre måneders tid, river man det ned igjen. I arkitektur og billedkunst blir alt værende lenge eller for alltid, mens på teateret blir ting borte.
Som scenograf har Birkeland pønsket ut den visuelle pakken på oppsetninger rundt om i hele Europa; for tiden operaen «Carmen» på Deutche Oper Berlin. Er produksjonen mindre, har han i tillegg ansvaret for å gruble frem ideer til kostymer. Men, også når Birkeland klokker ut, er antrekkene han bærer et resultat av nøye fundering.
– Jeg er nok litt forfengelig. Jålete, til og med. Jeg har alltid hatt en bevissthet rundt det estetiske, som også går igjen i klesstilen . Det hender det med å være velkledd og nøye med klær blir sett på som noe umaskulint. Jeg har nok absolutt myke verdier.
– For tiden investerer jeg i ordentlige ting av kvalitet. Det aller nyeste for meg nå, er å gå i hatt. En mann i 50-årene kan få lov til å gå i hatt til hverdags, vet du, sier Birkeland, her iført hatt fra Borsalino.
Brillene er fra Tom Ford, buksen fra Margaret Howell, jakken fra Boglioli og skoene fra Japan.
* (Vilkår)