Kunstner Bjørn-Kowalski Hansen (40) ville kjøpe en klassisk Jeep Wagoneer med trepaneler langs sidene. Da den glapp, fant han trøst i en Toyota Model F etter et veteransøk på Finn.no.
Hva slags skapning er dette?
Hvis du liker japanske klokker og kalkulatorer fra 1980-tallet, er designen enkel å forstå. Jeg tenker at Toyotas formgivere i Tokyo på slutten av 1970-tallet har sagt til hverandre at «nå er vi lei av å tegne runde former, vi trenger sharp lines».
Er varebil i gull smakfullt eller komisk?
Tja, mange sier at den er gullfarget, men lakkfargen er jo selvsagt champagne. Etter en runde på Nasjonalbiblioteket fant jeg en del opplysninger om bilens inntog i Norge. «Nå lanseres ny luksusvarebil fra Toyota», skrev Troms Folkeblad i 1986.
Plysjsetene gjør den til en veldig møblert bil?
Ja, den er litt corporate med interiør i ulike champagne-nyanser. Jeg ser Model F for meg som en shuttle-bil som frakter dresskledde japanere mellom et hovedkvarter og en sushirestaurant.
Fakta: Bil-cv
2009 Volkswagen Variant 411 E (1971)
2012 Audi A3 Sportback (2012)
2015 Volkswagen Passat (2015)
2017 Toyota Model-F (1986)
Estetisk! Men hva kan den brukes til en regnværsdag i Oslo?
For meg er den en bruksbil for å kjøre kunst fra studioet eller hente en stol på et auksjonshus. Ting og tang fra A til B.
Hvor mye av Toyotas driftssikkerhets-gen har Model F arvet?
Bank i bordet: Det eneste som har gått galt, er at jeg har måttet skifte termostat. Men selv om driftssikkerheten er topp, er det verre med sikkerheten. Kun fem centimeter skiller bena fra frontpartiets aller ytterste ende. Hvis du først krasjer, så er det sayonara.
1980-tallets manga-design er uansett interessant?
Jo, men kanskje for få av oss som satt i baksetet på en Toyota på 1980-tallet, ser nostalgien. Alternativt var designen rett og slett dårlig. Sammenlignet med 1950- og 1960-tallet hvor alt som rullet, er en klassiker, har 1980-årene uansett potensial.
Står F-en for Fantastisk eller noe annet på F?
Kjært barn har mange navn. Den ble solgt som Space Cruiser i Storbritannia, Tarago i Australia, Model-F i Norge og Toyota the Van i USA. Der ble den også levert med isboks. Kanskje klimaanlegget fungerte mindre godt når du raste gjennom California, men til gjengjeld hadde den altså isboksen.
Man kan bli glad i en bil av mindre enn slikt?
Ja, jeg ble forelsket i bilen fordi den er en raring. Men jeg også svak for en annen japaner, nemlig fjerde generasjons Toyota Crown som ble bygget med futuristisk design fra 1971 til 1974. Jeg tar gjerne en som er pyntet med ambassadeflagg og skuddsikre glass.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.