I vår tester Sveinung Eide (43) landeveier med en Harley-Davidson chopper, som Yoga Fire-musikeren har fått spesiallaget hos sykkelbygger Fredrik Sandbo. Sykkelen er strippet for stæsj som skjermer og deksler, og tilbake står en naken kropp, hvor djevelen sitter i detaljene.
Etter at alt er avkledd, hva sitter du igjen med?
Verdens vakreste lyd, lyden av en Harley. Jeg blir lykkelig hver gang jeg hører rytmen fra Shovelhead-motoren, som ble bygget fra 1966 til 1984.
Hvor plukker du ideer til detaljene med innkapslede småkryp?
Jeg synes det har gitt mye å bla gjennom Instagram-kontoer til mc-kunstnere som håndlager smådeler. For eksempel fant jeg noen veldig kule ventilhetter på profilen til Viciouscycles. Han lager også mange tøffe tanklokk og tenningsdeksler, ofte med elementer som en skorpion, et marihuanablad, en edderkopp eller bare en liten blomst.
Den er en Instagram-basert sykkel?
Ja, du kan kanskje si det sånn. Tanken og bakskjermen kommer opprinnelig fra en dude i USA som kaller seg Slimsfab. Disse er håndbankede, så da har jeg deler med flater som ingen andre har.
Fakta: Bil-cv
1992 Fiat Ritmo 65 (1981)
1994 Triumph 3TA (1958)
1995 Mazda 323 (1977)
1997 Kawasaki Z400 (1981)
2000 Hyundai Accent (1996)
2002 Triumph Bonneville (2002)
2008 Datsun 280Z (1975)
2012 Harley-Davidson Dyna Lowrider (2002
2012 Volvo 760 GLE (1987)
2016 Harley-Davidson FXE Superglide (1976)
Sykkelen er mer kunstverk enn brukskunst?
Tja, komfort kommer jo langt ned på listen når det skal se bra ut. Det finnes mange motorsykler som er behagelige på langtur, men de er jo stygge. På den andre sykkelen min kan jeg ha passasjersete med ryggstø, og det er digg å ha på tur, men jeg vil ikke ha noe slikt på denne.
Hvordan oversetter du bensintank-påskriften Hail Satan til norsk?
Jo, jeg synes komboen med «hippiefont» og budskapet Hail Satan var veldig morsomt, pluss at dette er ord som er en del av en antikonform mc-kultur. Det er ingen som kjører med den påskriften på klærne eller sykkelen som mener det bokstavelig. Det eneste den sier sikkert, er at heller ikke jeg er noen fan av religion.
Hvor mye bygger du selv?
Lite eller ingenting. Mange mener kanskje at man burde bygge hele dritten selv, at det ellers ikke blir «ekte». Men jeg har hverken nok tid eller kunnskap, så jeg nøyer meg med å være designer, på en måte, mens Fredrik Sandbo er den som har gjort jobben, inkludert glitterlakkering av rammen, mens Per-Erik Kristiansen har gjort resten av lakkjobben.
Er Harley verdens største machoklisjé?
Nei, det blir den aldri, for alt kommer an på hvem som kjører.
* (Vilkår)