Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Tron Wigeland Nilsen. Jaguar XK - Foto: Sune Eriksen

Tron Wigeland Nilsen. Jaguar XK - Foto: Sune Eriksen

– Bilinteriør skal se ut som en engelsk herresalong

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Museumsjef Tron Wigeland Nilsen er svak for britisk club-stil – selv i en fattigmanns Aston Martin.

Tron Wigeland Nilsen (61), direktør ved Oslofjordmuseet, har brukt et helt liv på å ta vare på museumsgjenstander, og ville ha et stykke engelsk stål som holder stilen uavhengig av motesvingninger.

Hva er dette?

En fattigmanns Aston Martin. Men det morsomme er at folk som ser den, tror det er en Aston Martin. Jaguaren er mer grand tourer enn ren sportsbil, slik at jeg faktisk kan ha glede av å bruke den hver dag. Det blir noe annet med en langt dyrere Aston Martin.

Det lukter lær og tre lang vei?

Ja, jeg har alltid hatt svakhet for den engelske club-stilen med nøttetre. Bilinteriør skal se ut som en engelsk herresalong. Jeg pusset opp en Jaguar Mark X fra 1964, og du aner ikke hvor mange deler og paneler som er i nøttetre. Sånne greier er kanskje ikke så populære i dag, men de er desto flottere.

Hvor mange kilo nøttetre har din XK?

Lite i forhold til Mark X, men den har fortsatt nøtt på ratt, dashbord og midtkonsoll. Det holder akkurat for å opprettholde en ytterst trivelig atmosfære.

Fakta: Bil-cv

1980 Saab 99GL (1976)

1980 Rover 2000 TC (1972)

1983 Jaguar Mark X (1964)

1989 Fiat Uno Turbo (1989)

1990 Fiat Spider (1984)

1994 Jensen Interceptor (1975)

2005 Jaguar XJ8 (1998)

2013 VW Polo (1997)

2013 Jaguar XK V8 (2006)

2017 Renault Zoe (2017)

Den gir litt deilig museumsfølelse?

Årsaken til interessen for tradisjoner henger nok sammen med min bakgrunn som generalsekretær i Norges museumsforbund, og interessen for museer generelt. Jeg er og blir en museumsvokter, og i forhold til elbiler er jo dette en dinosaur. Til gjengjeld føles V8-motoren rampete på en riktig måte, og reduserer alt annet til transportmidler.

Hvilken fremtid har XK?

Den er en moderne klassiker med tidløs design, som Jaguar E-type. Det er slike Coca-Cola-flaskeformer som holder seg best. Fresh, men ikke fancy. Om 20 år blir den et ikon.

Hvis man først har kjørt Jaguar, blir det vanskelig å forsvare å kjøpe en annen bil?

Tja, jeg pleier å kalle meg for anglofil, med italofile tendenser. For eksempel er jeg svak for Lancia Fulvia Coupé og har også eid flere italienere. Men jeg kommer aldri til å kjøpe Lamborghini, for designen er ofte for vulgær, med unntak av den tidlige 1970-talleren Lamborghini Jarama som har mer klassiske linjer, i likhet med min XK.

Hvor stort miljøsvin er Jag-en?

Tja, med 300 hester under panseret er et forbruk på under literen per mil ikke så verst.

Hva synes du om Jaguars nye elbil, I-Pace?

Fasongen ser veldig, veldig bra ut og er signert Jaguars mangeårige designsjef Ian Callum, som også har tegnet flere Aston Martin.

* (Vilkår)