Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Klassisk kunst

Tekst
Foto

Einar Schie mener Ferrari bør bli anerkjent som klassisk kunst.

Ferrari 365 GT4 er forløper til dagens trend med sportsbiler med plass til hele hurven. Den stramme karosseriformen er favoritt blant estetikere, og ble beholdt nær uendret fra 1972 til 1989. Einar Schie (67) i Schies Transportkompani (stiftet 1898) fremmer Ferrari-design.

Fakta: Bil-cv

1966 Mini Cooper (1962)

1968 Alfa Romeo 1600 Guilietta (1966)

1970 Alfa Romeo ­Berlinetta (1968)

1970 Austin Healey 3000 (1961)

1971 Jaguar E-type 2+2 (1965)

1972 Triumph TR6 (1970)

1975 Pontiac Trans Am 455 (1973)

1977 Oldsmobile 442 Convertible (1970)

2005 Ferrari 365 GT4 (1974)

Hvorfor stiger denne bilmodellen i verdi nå?
De er få igjen, og lite tilgjengelige. Dessuten tror jeg på allmenn aksept for at dette også er klassisk kunst.

Hva tenker du når du vrir om tenningsnøkkelen?
At lydbildet fra tolveren gir samme gåsehud-følelse som når David Gilmore i Pink Floyd tar gitarsoloen i «Comfortably Numb». Det er en høytidsstund: først tikkingen fra bensinpumpene bak, så vrælet fra seks doble Weber-forgassere som hikster etter luft.

Hvordan rotet du deg borti bilmodellen?
Under en tidlig guttetur til Monaco Grand Prix fikk jeg se under panseret til forløperen, med den klassiske V12-maskinen. Opplevelsen av mekanikken slo meg helt ut, og ble en livslang drøm.

Hva er bilens styrke?
Akselerasjonen mellom 100 og 180 km/t er helt unik. Motoren regnes av mange som verdens beste bilmotor: ingen ­racerbil, men den drar som et lokomotiv.

Hva er fordelene med 365 GT4 versus de mer kjente 400 og 412i?
Senere kom 400-serien med direkte bensininnsprøytning og automatgir av hensyn til det amerikanske markedet. Dette er helt andre biler som kan by på kostbare problemer, og et voldsomt bensinforbruk. Kun forgassermotor og manuelt gir gjelder for samlere og entusiaster.

Hvor langt har du lagt ut på tur?
Inntil det blir motbevist, holder jeg på at min Ferrari er den eneste i verden som har krysset Rocky Mountains, The Alleghenies, Alpene og Jotunheimen.

Hva er mest miljøvennlig ved bilen?
At den brukes lite. Disse motorene går glatt 300.000 kilometer, men er ikke bygget for å spare bensin, og bruker 1,4 til 1,8 liter per mil. Bensinen er en vesentlig del av kjølingen.

Er dette den ultimate posør-Ferrarien?
Nei, det er ingen bil for posering eller annet jåleri. Den er en ekte grand tourer med 118 liters bensintank, 14 liter motorolje og 12 liter kjølevæske. Det tar et kvarter å få motoren opp i arbeidstemperatur, men så kan du dominere Autobahn i time etter time.

Flere artikler i serien Mitt kjøretøy:

– Jeg finner den stadig igjen på Instagram

Rytmeboks

Daglig drivstoffutgift: 3,48 kr

– Som å kjøre rundt på en brødfjøl

Norges særeste bobil

Cd-spillerens første bil

Rosa ungdom

– Min pensjonssparing

– Klassisk kunst

– Dette blir min hest for evig

Hvite uker

Siste indre

Panserwagon (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.