Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Min pensjonssparing

Tekst
Foto

Per Helge Carlsen har ønsket seg Porsche Targa siden 1970-tallet.

På disse sommermorgenene lirker Per Helge Carlsen (58) sin originale Porsche 911 SC Targa ut av garasjen på St. Hanshaugen i Oslo, og sikter i retning Svelvik, til jobben – på 19. året – som systemkonsulent for datalogistikk for Toyota Norges mange forhandlere.

Fakta: Bil-cv

1978 BMW 2002 (1974)

1982 Golf GTi (1981)

1984 Golf GTi (1983)

1997 Golf GTi (1996)

2001 Golf GTi 16V (1995)

2003 Honda CB 75 (1974)

2007 Porsche 911 SC Targa (1978)

2015 Golf GTi 16V (1995)

Hvorfor du og Targa?
Jo, fra 1978 til 1984 kombinerte jeg studier i elektroingeniørfaget med tilværelse som aktiv turner i Vest-Tyskland, og så ofte Targa på gaten. Inntrykkene var sterke, men jeg hadde ikke råd.

Hvordan ble denne din?
I oppløpet til den uunngåelige 50-årskrisen begynte jeg å lete lettere febrilsk på nettet. Jeg var heldig som handlet før prisene eksploderte. Knappe 23.000 dollar med dollarkurs på 5,3 kroner gjorde lykken. Denne bilen er med andre ord en del av min pensjonssparing.

Hva er ellers magisk ved Targa?
Det avtagbare taket, selvsagt. Det har kun to fester som løsnes på enkleste vis, og som vitner om tysk presisjon på detaljnivå.

Hvor ligger bilens sjel?
Vel, «Made in West Germany» står skrevet med små bokstaver på siderutene. Jeg liker hintet til en annen tid.

Hvilken status har Targa i Porsche-miljøet?
Stadig bedre. Lenge ble fargen, «cashmere beige», regnet som stygg. Nå er den retro-kul. Det hjelper også at Porsche har begynt å bygge en ny Targa, som jeg selv synes er svært vellykket.

Annet som styrker statusen til Targa?
Jeg skrev til Porsche for å få vite hvor mange fabrikken bygget av denne typen, i denne fargenyansen. Svaret jeg fikk, var godt nok: «få.»

Du har 40 års fartstid med tyske kraftpakker?
Ja, min første bil, en oransje BMW 2002 med gullfelger, var billig bruktbil den gang jeg var student i Tyskland på 1970-tallet. Nå er den blant merkets fremste kulturarv.

Hva slags rampete, uoriginalt utstyr har Porschen?
Turbo-utgavens felger og bakspoiler. Spoileren har jeg demontert og lagt i kjelleren. Hadde jeg vært ungkar, ville jeg hengt den på veggen.

Er hatten obligatorisk kjøreantrekk?
Ja, jeg kjøpte den på Koster-øyene i Sverige, fordi jeg tenkte at ­stilen minner om Berlin, hvor vi har en leilighet. Så får de andre Porsche-­eierne kose seg med caps.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.