Når tidligere profesjonell speedwaykjører Henry Harrfeldt (77) ruller inn på lukket racingbane, er han ikke bare eldst – han er også raskest. Blant den pensjonerte trykkerieierens mange supersportsbiler har et 40 år langt eierskap til en sjelden Ford GT40 fått mest oppmerksomhet. Inntil Harrfeldt i sommer kom hjem med en McLaren 720S Spider fra Stockholm.
Hva er dette?
Et udyr med lyd som går gjennom kroppen. Mye er spesielt: Blant annet kan du kjøre med taket nede i inntil 325 km/t. Den fremre spoileren i karbon koster rundt 50.000 kroner og gjør en krasj utenkelig. Det er bare snåle folk som kjører en sånn bil. Og det er helt greit og litt morsomt.
Hvorfor du og en illsint McLaren?
Jeg har egentlig alltid vært en Ford-mann, men da Ford i Norge ville ha rundt elleve millioner for en ny GT på norske skilter, begynte jeg å snuse på McLaren. Jeg visste lite om det engelske merket og sjekket dragtime: McLaren går klart verre enn en ny Ford GT. Og Forden er langt fra dårlig – til og med Kjell Inge Røkke eier jo en slik.
Hvordan skal den temmes?
Vel, den oppfører seg som en vanlig bil, inntil du setter den i Track mode. Da forandrer motor, gir og understell seg til racingmodus og bilen er ikke til å kjenne igjen.
Fakta: Bil-cv
1974 Pontiac TransAm 455 (1974)
1982 Ford GT40 (1981 – bygget med spesifikasjoner til samme bil som vant Le Mans 1968 og året etter)
1979 AC Cobra 427 (1979 – bygget i aluminium med produksjonsverktøyet fra 1960-tallet)
1990 Tiga C2 Racer (1986)
2019 McLaren 720S Spider (2018)
McLaren er like sjelden på offentlig vei som Formel 1-biler?
Ja, en kvinnelig toller på Svinesund stoppet bilen kun for å se på den. «Har du tid til dette?» spurte sjefen. Det er alltid tingene som skjer rundt bilen som er interessant. McLaren er blant få nybiler som skaper litt liv.
Fargenyansen Amethyst Black gir litt smykkefaktor?
Ja, fargen er egentlig en misforståelse i bestillingen, men da jeg så ansiktet til damene hos Biltilsynet, skjønte jeg at de likte den. Nå synes jeg det ikke finnes noe penere farge.
Hva har det å være proff speedwayfører på 1960-tallet gitt deg?
Det var da jeg, som mangler utdannelse, oppdaget hva som bodde i meg. Men sporten gjorde også at jeg fikk skader med varige mén. Ingenting av dette har hindret meg i å fortsette å kjøre supersportsbiler.
Du er kjent i racingmiljøet som fartsglad, men spiller også flygel?
Ja, men nå har jeg dessverre blitt stiv i fingrene. Du må gjerne sammenligne McLarens buktende former med mitt Steinway flygel.
Er dette din sinteste racer noensinne?
Nei, min Tiga C2 Racer med 570 hester, kun 730 kilo egenvekt og toppfart på 356 km/t er verre enn det verste. Å kjøre den er som å banne i kirken. Jeg er jo blitt så gammel at det er liten tid igjen å gjøre det på.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.