Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Daglig drivstoffutgift: 3,48 kr

Tekst
Foto

Yngve Avraham Lohrbauer byttet bilkjøring til jobb med et langt mindre fotavtrykk.

Pleieassistent Yngve Avraham Lohrbauer (50) i Oslo oppdaget at den tullete hobbyen han hadde som 16-åring er blitt smart økonomi og aktuell miljøpolitikk. Med på lasset får han minimotorsyklenes kultstatus, som har holdt seg stabil siden 1963 – da Honda i Japan startet eksport av Monkey bike og Dax.

Fakta: Kjøretøy-cv

1982 Honda Dax (mini bike) (1973)

1984 VW Boble (1969)

1987 VW Boble (1971)

1994 Lada 1200 (1988)

1996 Lada Niva (1985)

1998 Fiat Uno (1990)

2000 Ford Transit (1991)

2005 Lada Niva (1987)

2014 Skyteam Monkey bike (mini bike) (2014)

2015 Honda Dax (mini bike) (1992)

Er dette en mikro- eller makrotrend?

Vel, mye har skjedd siden kinesiske merker som Skyteam nylig ­begynte å bygge kopier av 1960-tallets populære Honda Monkey bike og Dax. Nyproduksjonen har heldigvis også økt interessen for originalene. En i nabolaget har skaffet seg åtte slike sykler.

Hva er mini-mc for deg?

En gjenstand som gjør meg lykkelig. Mitt nye prosjekt er å bygge om denne litt for pyntelige Monkey biken til en røff Rat bike. Nå har jeg også rengjort en gammel Honda Dax på soverommet.

Er disse barnesykler?

Tvert imot, de som er dimensjonert for unger er enda mindre. Her gir derimot styre og fothvilere god plass.

Er det selvmord å mingle mini-mc i trafikken?

Klart det kan virke skummelt, men det er en vanesak. Uansett hva man ratter må alle kjørende ta høyde for øvrig trafikk, og manøvrere deretter. Man er alltid prisgitt bilistenes uoppmerksomhet.

Burde alle kjøretøy byttes ut med mini-mc?

Tja, jeg har gått i gjennom all påfyll av bensin til mopeden min de siste månedene, og kommet frem til en gjennomsnittlig daglig utgift på 3,48 kroner. Så dette er mitt fotavtrykk på Jorden. Gunstig for meg og miljøet.

Kan du putte den under armen?

Ja, nesten, men den veier tross alt 70 kilo. Jeg lurer den inn på sykkel­parkeringer eller stiller den bak reklameskilt. Jeg har aldri fått bot fordi p-vakter lett overser den.

Krymper eller øker den selvtilliten?

Dette handler ikke om å hevde seg, men om en annen type identitet. Det skal lite til for å sprenge norsk A4-format.

Skaper den kontakt som en bikkje?

Ja, dette er min trafikale valp.

Flere artikler i serien Mitt kjøretøy:

– Jeg finner den stadig igjen på Instagram

Rytmeboks

Daglig drivstoffutgift: 3,48 kr

– Som å kjøre rundt på en brødfjøl

Norges særeste bobil

Cd-spillerens første bil

Rosa ungdom

– Min pensjonssparing

– Klassisk kunst

– Dette blir min hest for evig

Hvite uker

Siste indre

Panserwagon (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.