Seriegründer Eric Christian King (35) har vokst opp i USA og etablert seg i Norge, litt som Tesla. Hans egen Model X er et improvisert kontor for iskremkonseptet Ice Crime, spisestedet Gryn, grillrestauranten Smokestack, BBQ-stedet Way Down South – og snart møteplassen Ukultur.
Hvorfor du og Model X?
Jeg har alltid vært glad i biler, og dette er den ultimate for meg nå. Bilinteressen begynte som ung hiphop-entusiast. Da «Fast & Furious» ble sluppet, kjørte jeg en ombygd Mitsubishi Eclipse, lik den som hadde hovedrollen i filmen som omhandlet urban kultur, gatebil og hiphop. Mye senere er jeg veldig fornøyd med å ha sluttet å støtte oljebransjen, samtidig som jeg har en rå bil.
Hiphop-musikken har skapt en egen bilkultur?
Biler har alltid hatt en rolle innenfor hiphop-kulturen. Først var det gamle amcars og sportsbiler. Nå begynner artister å rappe om Tesla. Det er ikke uvanlig at de selv har en Model X stående i oppkjørselen, blant annet fordi de er utrolig dyre i USA.
Hvordan merker du ellers at Tesla er amerikansk?
Tja, mange tenker på amerikansk bilindustri som steinalder, men så kommer altså dette. Som gründer har jeg stor respekt for Elon Musk, som alene har klart å skake opp hele bilindustrien. Tesla er eneste bil som virkelig løser alle problemer.
Fakta: Bil-cv
1999 Mitsubishi VR4 Evo (1992)
2002 Mitsubishi Eclipse (1998)
2006 Chevrolet Caprice (1979)
2008 Oldsmobile Cutlass (1979)
2010 Dodge Magnum (2008)
2011 Range Rover (2002)
2012 Mercedes ML350 (2010)
2012 Mercedes G320 (1995)
2014 Tesla Model S (2014)
2017 Tesla Model X (2017)
Tiden er over da bil skapte bekymringer og trøbbel?
Vel, i årene med japansk, rigget sportsbil ble jeg stoppet av politiet over 150 ganger i kontroll. Det ble slitsomt i lengden, så jeg byttet til en breial, amerikansk Chevrolet Caprice som jeg utstyrte med blanke felger og grill, et gigantisk musikkanlegg og dollarsedler tapetsert i dørene. Da fikk jeg pussig nok kjøre i fred.
Hvilken type folk kjører Tesla?
De som er flinke i matte. Valget er logisk. Andre produsenter lager elbiler for folk som kjører lite, mens Tesla bygger et produkt som er langt bedre enn bensinbiler.
Er det blitt for mange Tesla-eiere i Norge?
Nei, tvert imot, det burde være det eneste bilmerket folk kjøper, fornuft tatt i betrakting. Og der ute finnes mange forholdsvis rimelige, brukte Tesla.
Med Tesla blir du én i mengden?
Det er jeg villig til å akseptere fordi bilen er så rå. Planer om helfoliering og ekstra fete felger vil i det minste hjelpe meg å finne den igjen i p-hus.
* (Vilkår)