Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Det blir som å kjøre en traktor

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Alice Sandnes setter seg i bilen og minnes mormorens stahet, stolthet og sauehold.

Volvos undervurderte salgshit fra 1978 til 1991 heter 300-serien og ble bygget i Nederland. En av kjøperne var en enslig sauebonde utenfor Volda i Møre og Romsdal. Sykepleier Alice Sandnes (33) i Oslo arvet mormorens motoriserte livsnerve.

– Hvorfor er du glad i denne raringen?

– Mormor vokste opp under fattige kår og ville være selvstendig, og Volvoen satte henne i stand til det i over 30 år. Uten bilen ville det blitt vanskelig å leve som sauebonde i utkanten på egenhånd til det siste.

Fakta: Bil-cv

2017 Volvo 360 (1984)

– Hvordan var de tre tiårene bak rattet til og fra hjemmet og sauene?

– Som 85-åring, etter tre hjerteinfarkt, insisterte hun fortsatt på å kjøre bilen selv. Hun sa alltid at Volvoen føltes veldig trygg på veien, og det var godt, for hun hadde dårlig syn.

– En som kjenner svingene behøver knapt se?

– Før var veien til Volda smal og svingete, med mange møteplasser. Jeg husker jeg var redd på det siste og tenkte: «nå var vi nærme veikanten». Men det gikk alltid bra. Jeg blir fortsatt glad hver gang jeg setter meg inn i Volvoen. Vi var veldig nære og bare jeg fikk låne bilen. Den lukter trygghet.

– Hvor ofte har sau vært i bilen?

– Vi tok hjem lam som ikke fant seg til rette i flokken. Jeg husker et lam som mormor kalte Preben, og som jeg hadde på fanget og matet med flaske. Sultne lam er så ivrige at de ikke kan vente. De er så søte, med knøttsmå, harde ullkrøller.

– Volvoen er også blitt brukt til poesi?

– Mormor skrev mange dikt, og hun kjørte Volvoen til og fra bygdas samfunnshus Samhald for å lese for publikum, når diktene ikke ble publisert lokalt.

– Hvordan merker du at bilen er fra 1984?

– Bilen startes med choke, rattet er uten servo og vinduene må sveives ned manuelt. Det blir som å kjøre en traktor, men det går bra, fordi den er den eneste bilen jeg har hatt.

– Hva fant du i bilen da du overtok den?

– Et par urgamle, store solbriller som mormor bare brukte til kjøring. De er veldig kule. Og løse setetrekk som hun aldri fjernet, for å beskytte stoffsetene som fortsatt ikke er slitt.

– Nederlendere står i kø for å betale mye for denne bilen?

– Ja, den ble jo bygget i Nederland av Volvo. Da jeg overtok bilen, sa samboeren: «Du burde legge den ut for salg på en nederlandsk nettside for veteranbiler. Nederlenderne er helt ville etter den bilen.» Men det blir vanskelig for meg å skilles fra den.

– Hva er Volvo 360 dårlig egnet til?

– Tja, mannen min og jeg kjørte tre og en halv times tur fra Oslo til Hemsedal i sommerheten. Vi måtte sveive ned alle vinduer for at gutten vår på ett og et halvt år skulle få puste. Jeg tenkte «aldri mer». Men vi måtte jo tilbake.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.