Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Hjemmebygget vrakgods med 400 hestekrefter

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

– Den tilhører kategorien rat rod, en rotte av et kjøretøy.

Jimmy Granlund (47) i Fetsund deler interessen for Jeep gjennom jobben som yrkesskolelærer og som pilot i motorsport. En hjemmelaget farkost med 400 hester og rallypiggdekk får publikum på frosne innsjøer i Norge og Sverige til å juble.

Hva slags skapning er dette?

Jeg ville bygge noe ingen har sett, en senket og bred 1945-modell Jeep. Den tilhører kategorien rat rod, en rotte av et kjøretøy som jeg har satt sammen av vrakdeler og materialer fra garasjen.

Fakta: Kjøretøy-cv

Jimmy Granlund vokste opp med Jeep Wagoneer, har eid et stort antall sjeldne Jeeper, deriblant:

1945 - Willys Jeep kriger

1958 - Willys Jeep pickup

1961 - Willys Jeep stw

1974 - Jeep Cherokee chief

1982 - Jeep Laredo cj 7

1995 - Jeep Wrangler

1989 - Jeep Cherokee

1990 - Jeep Comanche

2007 - Jeep Commander

2009 - Jeep Wrangler

Blant dine 15 sjeldne Jeeper er dette den merkeligste?

Ja, målet er å ha det gøy, men jeg har også vunnet noen israce og satt et par uoffisielle fartsrekorder.

På et isløp i Mora i Sverige ble det bløtt?

Racet foregikk i mars og isen hadde begynt å smelte, men var ifølge arrangøren fortsatt tykk nok til kjøring. Innsjøen var full av slaps, med ti centimeter dypt overvann. Fra start til mål fosset vann inn overalt, og jeg ble selvsagt totalt gjennomvåt. Det var en kald fornøyelse, og veldig moro.

Hvor dypfryst tåler du å bli?

Tja, under et annet israce målte termometeret 22 minusgrader. Det var friskt. Gjennomtrekket i åpen bil gjør at det føles enda kaldere, og konkurrentene kjører selvsagt lukkede biler. Som Jeep-mann må man tåle noe for å underholde andre og fremme sporten.

Du har montert sklibrett på undersiden av bilen?

Ja, den glatte undersiden gjør at Jeepen sklir over snøhauger og hindringer. En gang feilvurderte jeg en sving og styrte rett mot en bratt brøytekant. Bilen og jeg hoppet elegant over snømassene og landet pent på den andre siden.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Mens du holdt deg fast i rattet med stjernestøv i gullfarge?

Ja, for lenge siden drev jeg bilopphuggeri på Skedsmokorset med broren min, og rattet er blant tingene jeg har tatt vare på. Stilen kalles golden flake, og jeg har en bekjent som har budt 1000 kroner, men rattet er ikke til salgs. Jeg synes det gjør bilen litt ekstra kul.

Hvor kommer den harde motorlyden fra?

Motoren er hentet fra en Chevrolet-suv. Støykrav i Norge er maks 120 desibel, men på isløp i Sverige kan jeg fjerne eksosrøret langs siden. Da blir det en helvetes lyd.

Hvor mye bryr elevene på yrkesskolen seg om bilen?

De sier de blir glad av å se den. Jeg skrur gjerne klokken tilbake til da jeg var 16 år, bare for å vise at det fortsatt går an å skape noe med egne hender.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.